NOAN3001 Språk og språkutvikling i et andrespråksperspektiv

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Norsk språkstruktur (ordforråd, fonologi, morfologi og syntaks) i et kontrastivt perspektiv
  • Språktypologi og språkslektskap
  • Flerspråklighetsteori og Norge som flerspråklig samfunn
  • Kognitive og sosiokulturelle teorier om voksnes andrespråkslæring
  • Analyse av muntlig og skriftlig innlærerspråk
  • Voksenpedagogiske prinsipper for andrespråksopplæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om norsk språk i kontrastivt perspektiv
  • har kunnskap om ulike teorier om andrespråkslæring og flerspråklighet
  • har kjennskap til nyere teorier om flerspråklighet
  • har kjennskap til forskning om karakteristiske trekk ved innlærerspråk
  • har kunnskap om relevante voksenpedagogiske prinsipper og voksnes språklæring på ulike arenaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere norsk språk i kontrastivt perspektiv
  • kan analysere muntlig og skriftlig innlærerspråk
  • kan vurdere voksnes behov for språkkompetanse på ulike arenaer, inklusive arbeidslivet
  • kan bruke kunnskap om norsk språk og språkforhold i Norge som grunnlag for utforming av undervisningsopplegg for ulike grupper av voksne som har norsk som andrespråk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet og bidra til en kunnskaps- og erfaringsbasert opplæring for voksne med norsk som andrespråk
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger á to dager, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart. 

Studentene skriver individuelle fagtekster med veiledning; to av disse fagtekstene videreutvikles etter veiledning og leveres som eksamen i emnet. 

Arbeidskrav
  • Deltakelse på inntil tre nettseminarer 
  • Inntil to individuelle tester på samling eller nett
  • To individuelle skriftlige fagtekster
Vurdering

Mappeeksamen. To individuelle skriftlige fagtekster, der det er gitt veiledning på utkast i løpet av semesteret, leveres i en eksamensmappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med fagtekstene til eksamensmappen.
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap