NOA3002 Språkutvikling og andrespråksdidaktikk for voksne

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Gjennomført og bestått emne 1 «Norskfaglige basistemaer i sammenliknende perspektiv» eller tilsvarende kunnskaper før man framstiller seg til eksamen

Emnets innhold
  • Kognitive og sosiokulturelle språklæringsteorier
  • Læreplaner og læringsressurser
  • Utvikling av språklig bevissthet i en flerspråklig kontekst
  • Grunnleggende og videre lese- og skriveopplæring
  • Vurdering, testing og kartlegging av språkferdigheter
  • Andrespråkspedagogiske perspektiver i forskjellige fag
  • Sammenheng mellom morsmålskompetanse og andrespråkslæring
  • Samarbeid med institusjoner og miljøer på opplæringsstedet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teorier om andrespråkslæring
  • har kunnskap om relevante læreplaner og analoge og digitale læringsressurser for voksne innlærere
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om lese- og skriveopplæring og utvikling av muntlige ferdigheter for voksne med norsk som andrespråk
  • har kunnskap om vurdering av voksnes muntlige og skriftlige andrespråksferdigheter, og har kjennskap til Det europeiske rammeverket for språk
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om arbeidsrettet språkopplæring
Ferdigheter

Studenten

  • kan gi faglig funderte analyser av læreplaner og analoge og digitale læringsressurser for voksne, som har norsk som andrespråk
  • kan legge fram begrunnede undervisningsopplegg for utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter for voksne med norsk som andrespråk
  • kan analysere og vurdere tester, kartleggingsprøver og andre vurderingsformer beregnet på voksne med norsk som andrespråk
  • kan bruke kursdeltakernes morsmål som ressurs i norskopplæringen
  • kan benytte digitale verktøy i undervisning og legge til rette for utvikling av digitale ferdigheter hos voksne med norsk som andrespråk
  • kan involvere miljøer, arbeidsliv og institusjoner på opplæringsstedet som del av opplæringen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til en kunnskaps- og erfaringsbasert opplæring for voksne med norsk som andrespråk
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform Canvas. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart. 

En viktig del av studiet er et praksisorientert utviklingsarbeid som prøver ut ny faglig og fagdidaktikk kunnskap på egen arbeidsplass. Studentene får individuell veiledning til prosjektet, og rapporten fra prosjektet utgjør eksamen i emnet.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på inntil tre nettseminarer som spesifisert i semesterplanen
  • Prosjektbeskrivelse knyttet til det praksisorienterte utviklingsarbeidet
Vurdering

Individuell skriftlig rapport fra det praksisorienterte utviklingsarbeidet, og muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Begge eksamenene teller 50% av total karakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
50%
Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med den skriftlige rapporten fra det praksisorienterte utviklingsarbeidet.
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
50%
Til muntlig eksamen er det ikke tillatt med hjelpemidler.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk