NOA3001 Norskfaglige basistemaer i sammenliknende perspektiv

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Norsk språklære og norsk i et kontrastivt perspektiv
  • Analyse av norsk språk og innlærerspråk
  • Flerspråklighetsteori
  • Språkutvikling og språklæring i andrespråksperspektiv
  • Voksenpedagogiske prinsipper for andrespråksopplæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk språk  og norsk i kontrastivt perspektiv
  • har kunnskap om flerspråklighet
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk innlærerspråk  
  • har grunnleggende kunnskap om språklæring i andrespråksperspektiv
  • har kunnskap om relevante voksenpedagogiske prinsipper og voksnes språklæring på ulike arenaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere norsk språk på ulike språknivåer
  • kan bruke fagkunnskap til å analysere og vurdere eksempler på innlærerspråk
  • kan bruke fagkunnskap om norsk språk og  om andrespråkslæring som grunnlag for undervisning av ulike grupper voksne
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet og bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger á to dager, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart. 

Studentene skriver individuelle fagtekster med veiledning; to av disse fagtekstene videreutvikles etter veiledning og leveres som eksamen i emnet. 

Arbeidskrav
  • Deltagelse på inntil tre nettseminarer
  • Inntil to individuelle tester på samling eller nett
  • To individuelle skriftlige fagtekster
Vurdering

Mappeeksamen. To individuelle skriftlige fagtekster, der det er gitt veiledning på utkast i løpet av semesteret, leveres i eksamensmappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med fagtekstene til eksamensmappen.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk