NOA3001 Norskfaglige basistemaer i sammenliknende perspektiv
- EmnekodeNOA3001
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Norsk språklære og norsk i et kontrastivt perspektiv
 - Analyse av norsk språk og innlærerspråk
 - Flerspråklighetsteori
 - Språkutvikling og språklæring i andrespråksperspektiv
 - Voksenpedagogiske prinsipper for andrespråksopplæring
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om norsk språk og norsk i kontrastivt perspektiv
 - har kunnskap om flerspråklighet
 - har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk innlærerspråk
 - har grunnleggende kunnskap om språklæring i andrespråksperspektiv
 - har kunnskap om relevante voksenpedagogiske prinsipper og voksnes språklæring på ulike arenaer
 
Studenten
- kan analysere norsk språk på ulike språknivåer
 - kan bruke fagkunnskap til å analysere og vurdere eksempler på innlærerspråk
 - kan bruke fagkunnskap om norsk språk og om andrespråkslæring som grunnlag for undervisning av ulike grupper voksne
 
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet og bidra til utvikling av god praksis
 
Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger á to dager, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart.
Studentene skriver individuelle fagtekster med veiledning; to av disse fagtekstene videreutvikles etter veiledning og leveres som eksamen i emnet.
- Deltagelse på inntil tre nettseminarer
 - Inntil to individuelle tester på samling eller nett
 - To individuelle skriftlige fagtekster
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med fagtekstene til eksamensmappen.  |  
Mappeeksamen. To individuelle skriftlige fagtekster, der det er gitt veiledning på utkast i løpet av semesteret, leveres i eksamensmappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.