NA15103002 Naturfag på ungdomstrinnet
- EmnekodeNA15103002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Astronomi, fysikk og teknologi:
- Undervisning om lys på ungdomstrinnet. Farger, refleksjon, brytning, total indre refleksjon, optikk, lysets dobbeltnatur, hverdagsforestillinger om lys
- Tverrfaglig teknologi og design på ungdomstrinnet. Begrunnelser for teknologi og design i skolen.
- Undervisning om solsystemet på mellom- og ungdomstrinnet. Modeller og animasjoner, jord-sol-måle, månefaser, formørkelse, variasjon i daglengde og årstider på jorda. Verdensbilder i ulike kulturer og tidsepoker.
- Undervisning om lyd på mellomtrinnet
- Undervisning om bølger på mellom – og ungdomstrinnet. Bølgelengde, frekvens, periode, amplitude, tvers- og langbølger.
Biologi:
- Naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer
- Kretsløp og nedbrytning som grunnlag for økologiforståelse
- Bygning, formering og tilpasning hos utvalgte organismegrupper i økosystemer som er aktuelle å arbeide med på mellom- og ungdomstrinnet
- Kjennetegn på noen naturtyper relevant for mellom- og ungdomstrinnet
- Prinsipper for å forså fordøyelses-, sirkulasjon- og respirasjonssystemet samt samspillet mellom skjelett og muskler
- Nervesystemet inkludert syn, hørsel og bruk av modeller i undervisningen
- Helse og immunforsvar
- Rus, pubertet, reproduksjon og seksualitet
Naturfagdidaktikk:
- Læreplananalyse
- Naturfagets egenart
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning
- Overgangen barneskole-ungdomsskole
- Vurdering og tilpasset opplæring i naturfag
- Forståelse for og holdninger til bærekraftig utvikling
- Dialogisk undervisning med vekt på elevers muntlige ferdigheter
- Yrkesetiske problemstillinger knyttet til seksualitet
- Det flerkulturelle klasserommet og det naturvitenskaplige språket
- Utforskende arbeid ute og inne, begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
(Forskerføtter – leserøtter) - Systembegrepet i naturfagundervisningen (system, form og funksjon)
- Planleggingskompetanse for undervisning i økosystemer relevant for mellom- og ungdomstrinnet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskaper om evolusjon og genetisk variasjon, og kan legge grunnlaget for elevers forståelse av evolusjonsteorien på mellom – og ungdomstrinnet.
- har kunnskap om hvordan undervise om økologi og bærekraftig utvikling på mellom- og ungdomstrinnet gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer ute og inne.
- har kunnskap om systemer i menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet, sett i lys av livsmestring
- har kunnskaper om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av bølger, lyd og lys
- har kunnskap om solsystemet og hvordan vårt verdensbilde har utviklet seg, og kan bruke modeller i astronomiundervisningen
- har kunnskap om hvordan elekstriske kretser kan brukes i teknologi og i hverdagen
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt vekt på utforskende arbeidsmåter, integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter, bruk av modeller og dialogisk undervisning
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr og vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for ungdomstrinnet som utgangpunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.
På samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.
Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og dele kunnskaper i eget lærerkollegium.
- Minst 80 % frammøte til undervisning
- Inntil 5 arbeidskrav som vil fremgå av undervisningsplanen. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
- Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet