NA15103002 Naturfag på ungdomstrinnet

    • Emnekode
      NA15103002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Astronomi, fysikk og teknologi:

  • Undervisning om lys på ungdomstrinnet. Farger, refleksjon, brytning, total indre refleksjon, optikk, lysets dobbeltnatur, hverdagsforestillinger om lys
  • Tverrfaglig teknologi og design på ungdomstrinnet. Begrunnelser for teknologi og design i skolen.
  • Undervisning om solsystemet på mellom- og ungdomstrinnet. Modeller og animasjoner, jord-sol-måle, månefaser, formørkelse, variasjon i daglengde og årstider på jorda. Verdensbilder i ulike kulturer og tidsepoker.
  • Undervisning om lyd på mellomtrinnet
  • Undervisning om bølger på mellom – og ungdomstrinnet. Bølgelengde, frekvens, periode, amplitude, tvers- og langbølger.

Biologi:

  • Naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer
  • Kretsløp og nedbrytning som grunnlag for økologiforståelse
  • Bygning, formering og tilpasning hos utvalgte organismegrupper i økosystemer som er aktuelle å arbeide med på mellom- og ungdomstrinnet
  • Kjennetegn på noen naturtyper relevant for mellom- og ungdomstrinnet
  • Prinsipper for å forså fordøyelses-, sirkulasjon- og respirasjonssystemet samt samspillet mellom skjelett og muskler
  • Nervesystemet inkludert syn, hørsel og bruk av modeller i undervisningen
  • Helse og immunforsvar
  • Rus, pubertet, reproduksjon og seksualitet

 

Naturfagdidaktikk:

  • Læreplananalyse
  • Naturfagets egenart
  • Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning
  • Overgangen barneskole-ungdomsskole
  • Vurdering og tilpasset opplæring i naturfag
  • Forståelse for og holdninger til bærekraftig utvikling
  • Dialogisk undervisning med vekt på elevers muntlige ferdigheter
  • Yrkesetiske problemstillinger knyttet til seksualitet
  • Det flerkulturelle klasserommet og det naturvitenskaplige språket
  • Utforskende arbeid ute og inne, begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
    (Forskerføtter – leserøtter)
  • Systembegrepet i naturfagundervisningen (system, form og funksjon)
  • Planleggingskompetanse for undervisning i økosystemer relevant for mellom- og ungdomstrinnet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskaper om evolusjon og genetisk variasjon, og kan legge grunnlaget for elevers forståelse av evolusjonsteorien på mellom – og ungdomstrinnet.
  • har kunnskap om hvordan undervise om økologi og bærekraftig utvikling på mellom- og ungdomstrinnet gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer ute og inne.
  • har kunnskap om systemer i menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet, sett i lys av livsmestring
  • har kunnskaper om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av bølger, lyd og lys
  • har kunnskap om solsystemet og hvordan vårt verdensbilde har utviklet seg, og kan bruke modeller i astronomiundervisningen
  • har kunnskap om hvordan elekstriske kretser kan brukes i teknologi og i hverdagen
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt vekt på utforskende arbeidsmåter, integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter, bruk av modeller og dialogisk undervisning
  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr og vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for ungdomstrinnet som utgangpunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.

 samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.

Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og dele kunnskaper i eget lærerkollegium.

Arbeidskrav
  • Minst 80 % frammøte til undervisning
  • Inntil 5 arbeidskrav som vil fremgå av undervisningsplanen. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
  • Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Naturfag 1 for 5. - 10. trinn
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)