NA15103001 Kjerneelementer i naturfaget på mellomtrinnet
- EmnekodeNA15103001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Kjerneelementer i fysikk og kjemi:
- Atom- og molekylteorien for stoffer (partikkelmodellen) som kjerneelement
- Atomer, molekyler, ioner og bindingene mellom dem. Periodesystemet. Gasser, væsker og faste stoffer. Trykk og temperatur. Undervisning om fysiske og kjemiske endringer av stoffer på mellomtrinnet.
- Energi som kjerneelement. Energibevaring, energiformer, energikjeder og energikvalitet
- Kraftbegrepet og Newtons lover. Gravitasjon og elektriske krefter. Mekaniske systemer og elektriske krefter på mellomtrinnet. Tverrfaglig teknologi og design på mellomtrinnet. Systemtenkning i teknologi og design. Nøkkelelementer i teknologi- og designprosjekter
- Sammenhengen mellom kjerneelementene partikkelmodellen, kraft- og energibegrepet
Kjerneelementer i biologi:
- Utvikling av celleteorien og celleteorien som kjerneelement
- Tilpasninger hos utvalgte organismetyper som grunnlag for forståelse av biologisk klassifikasjon og evolusjon som kjerneelement
- Biologisk mangfold og grunnleggende økologiske begreper relevant for mellomtrinnet. Bærekraft perspektivet
- Fotosyntese og celleånding i et økologisk perspektiv
- Miljøforhold og arter i noen naturtyper velegnet for ekskursjoner på mellomtrinnet
Naturfagdidaktikk:
- Begrunnelse for naturfag som skolefag
- Læreplananalyse
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning på mellomtrinnet
- Planlegging av ekskursjoner
- Hvordan barn lærer naturfag
- Læringsprogresjoner i kjerneelementer
- Bruk av modeller i naturfagundervisningen
- Drama som læringsform
- Dialogisk undervisning (klasseledelse og lederrollen)
- Utforskende arbeidsmåter, begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
(Forskerføtter – leserøtter) - Måling og bruk av digitale verktøy
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbyggingen av kjente stoffer for å forklarer fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagligliv og i naturen
- har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som energibevaring, energioverføring, og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om mekanikk og elektrisitet som grunnlag for elevers forståelse av kraftbegrepet
- har kunnskap om cellens oppbygning som grunnlag for elever forståelse av grunnleggende livsprosesser
- har kunnskap om biologisk mangfold gjennom artskunnskap, klassifikasjon og evolusjon, og kan anvende dette til å gi elever på mellomtrinnet begynnende forståelse for økologi
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet
- har kunnskap om progresjon i læring av kjerneelementer i naturfag (systemer, atom- og molekylteorien for stoffer, krefter og energi, celleteorien)
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på mellomtrinnet forankret i forskning, teori og praksis med vekt på utforskende arbeidsmåter, integrasjon av grunnleggende ferdigheter, bruk av modeller og dialogisk undervisning
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendig sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan planlegge og reflektere over tverrfaglig undervisning på mellomtrinnet (eks. teknologi og design og biologisk mangfold i et bærekraft perspektiv)
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med vekt på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.
På samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.
Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og dele kunnskaper i eget lærerkollegium.
- Minst 80% frammøte til undervisning
- Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
- Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet