NA1173002 Begynneropplæringen i naturfag

    • Emnekode
      NA1173002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Begynneropplæring i astronomi, fysikk og teknologi:

  • Bølger, lyd og lys i begynneropplæringen
  • Undervisning om solsystemet på barnetrinnet

Begynneropplæring i biologi:

Økologi 2:

  • Naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer
  • Kretsløp, nedbrytning og kompostering som grunnlag for begynnende økologiforståelse
  • Miljøforhold og artskunnskap i enkelte naturtyper velegnet for ekskursjoner på småskoletrinnet, sett i relasjon til nærmiljø (nøkkelarter) og økosystemer
  • Karbonets kretsløp
  • Evolusjon og evolusjonsmekanismer ved å undersøke bygning, formering og tilpasninger hos utvalgte organismegrupper i økosystemer som er aktuelle å arbeide med på småskoletrinnet

Celle 2: Celleteori og differensiering av celler og vev hos mennesket

  • Celledeling, mitose og meiose, fra celle til vev og organ

Humanfysiologi:

  • Prinsipper for å forstå fordøyelses-, sirkulasjon- og respirasjonssystemet med utgangspunkt i et valg organsystem
  • Prinsipper for samspillet mellom skjelett og muskler hose mennesket
  • Kroppens utvikling, pubertet og seksualitet og arbeid med seksuallære i skolen
  • Helse og kroppens forsvar mot sykdom relevant for barnetrinnet

Naturfagdidaktikk:

  • Begynneropplæring i naturfag
  • Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning i begynneropplæringen
  • Overgangen barnehage-barneskole
  • Vurdering 
  • Dialogisk undervisning med vekt på elevers muntlige ferdigheter og arbeid med hverdagsspråk og naturvitenskaplig språk
  • Yrkesetiske problemstillinger knyttet til pubertet og seksualitet
  • Naturfaglige representasjoner del 2, og systembegrepet i naturfagundervisningen (system, form og funksjon)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studetnen oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har kunnskap om vanlige norske arter og hvordan denne kunnskapen kan danne grunnlag for elevers begynnende økologiforståelse
  • har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av ulike læringsarenaer, især feltarbeid i nærmiljøet
  • har kunnskap om systemer i menneskekroppen , som grunnlag for undervisning om helse og livsstil for de yngste elevene
  • har kunnskap om seksuallære for elever med begynnende pubertet
  • har kunnskap om hvordan  sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av bølger, lyd, lys og kan knytte dette til sansefysiologi
  • har kunnskap om hvordan partikkelmodellen kan brukes til å forklare vann- og lydbølger
  • har kunnskap om utforskende undervisning om grunnleggende elektrisitet, magnetisme og elektronikk
  • har kunnskap om utvalgte naturfaglige representasjoner
  • har kunnskaper om næringsstoffer, deres kjemi og hvordan de blir tatt opp i kroppen
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr og vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre tverrfaglig undervisning på barnetrinnet i teknologi og design og knytte teknologi til relevante tema i naturfag 
  • kan gjennomføre enkelt feltarbeid i skolens nærmiljø
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskende arbeidsmåter
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangpunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.

 samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.

Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og å dele kunnskaper i eget lærerkollegium.

Arbeidskrav
  • Minst 80 % frammøte til undervisning
  • Inntil 5 arbeidskrav som vil fremgå av undervisningsplanen. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
  • Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Naturfag 1 for 1.-7. trinn
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)