NA1173002 Begynneropplæringen i naturfag
- EmnekodeNA1173002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Begynneropplæring i astronomi, fysikk og teknologi:
- Bølger, lyd og lys i begynneropplæringen
- Undervisning om solsystemet på barnetrinnet
Begynneropplæring i biologi:
Økologi 2:
- Naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer
- Kretsløp, nedbrytning og kompostering som grunnlag for begynnende økologiforståelse
- Miljøforhold og artskunnskap i enkelte naturtyper velegnet for ekskursjoner på småskoletrinnet, sett i relasjon til nærmiljø (nøkkelarter) og økosystemer
- Karbonets kretsløp
- Evolusjon og evolusjonsmekanismer ved å undersøke bygning, formering og tilpasninger hos utvalgte organismegrupper i økosystemer som er aktuelle å arbeide med på småskoletrinnet
Celle 2: Celleteori og differensiering av celler og vev hos mennesket
- Celledeling, mitose og meiose, fra celle til vev og organ
Humanfysiologi:
- Prinsipper for å forstå fordøyelses-, sirkulasjon- og respirasjonssystemet med utgangspunkt i et valg organsystem
- Prinsipper for samspillet mellom skjelett og muskler hose mennesket
- Kroppens utvikling, pubertet og seksualitet og arbeid med seksuallære i skolen
- Helse og kroppens forsvar mot sykdom relevant for barnetrinnet
Naturfagdidaktikk:
- Begynneropplæring i naturfag
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning i begynneropplæringen
- Overgangen barnehage-barneskole
- Vurdering
- Dialogisk undervisning med vekt på elevers muntlige ferdigheter og arbeid med hverdagsspråk og naturvitenskaplig språk
- Yrkesetiske problemstillinger knyttet til pubertet og seksualitet
- Naturfaglige representasjoner del 2, og systembegrepet i naturfagundervisningen (system, form og funksjon)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studetnen oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om vanlige norske arter og hvordan denne kunnskapen kan danne grunnlag for elevers begynnende økologiforståelse
- har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av ulike læringsarenaer, især feltarbeid i nærmiljøet
- har kunnskap om systemer i menneskekroppen , som grunnlag for undervisning om helse og livsstil for de yngste elevene
- har kunnskap om seksuallære for elever med begynnende pubertet
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av bølger, lyd, lys og kan knytte dette til sansefysiologi
- har kunnskap om hvordan partikkelmodellen kan brukes til å forklare vann- og lydbølger
- har kunnskap om utforskende undervisning om grunnleggende elektrisitet, magnetisme og elektronikk
- har kunnskap om utvalgte naturfaglige representasjoner
- har kunnskaper om næringsstoffer, deres kjemi og hvordan de blir tatt opp i kroppen
Studenten
- kan gjennomføre målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr og vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre tverrfaglig undervisning på barnetrinnet i teknologi og design og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
- kan gjennomføre enkelt feltarbeid i skolens nærmiljø
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskende arbeidsmåter
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangpunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.
På samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.
Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og å dele kunnskaper i eget lærerkollegium.
- Minst 80 % frammøte til undervisning
- Inntil 5 arbeidskrav som vil fremgå av undervisningsplanen. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
- Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.