MYE1003 Treningsledelse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår, 2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
Emnets innhold

Dette emnet gir studentene en solid forståelse av kommunikasjon og coaching-prinsipper, med fokus på trenerrollen. Studentene lærer å anvende didaktiske verktøy og undervisningsprinsipper, og utforsker ulike lederstiler og deres innvirkning på kommunikasjon, motivasjon og læring. Emnet gir studentene et godt grunnlag for å planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver relatert til treningsledelse innen fagområdet menneskelig yteevne.

Videre dekker emnet kildekritikk, bruk av digitale verktøy for kunnskapsinnhenting og betydningen av forskningsbasert kunnskap. Dette styrker studentenes evne til å fremskaffe, vurdere og anvende forskningsbasert kunnskap.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon- og coaching-prinsipper og sentral metodikk relatert til trenerrollen
  • har kunnskap om didaktiske planleggingsverktøy og undervisningsprinsipper
  • har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
  • har kunnskap om bruk av kilder, kildekritikk og korrekt referanseteknikk
  • kjenner til digitale verktøy for kunnskapsinnhenting
  • kjenner til hva som karakteriserer forskningsbasert kunnskap
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og integrere prinsipper for prestasjonsutvikling i egen praksis som trener
  • kan som trener kommunisere på en måte som utvikler og motiverer utøvere
  • kan anvende fagdidaktiske planleggingsverktøy og ulike undervisningsmetoder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og trenerens rolle i utvikling av operativ evne i egen virksomhet
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff for å svare på en definert problemstilling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet menneskelig yteevne og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter relatert til treningsledelse innen fagområdet menneskelig yteevne
  • har kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger relatert til trenerrollen innen fagområdet menneskelig yteevne
  • kan formidle sentralt fagstoff relatert til forsknings- og utviklingsarbeider både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
  • Bruk av digital læringsplattform
  • Digitale undervisningsfilmer
  • Nettbaserte oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Ferdighetstrening
  • Individuelle oppgaver
Obligatoriske aktiviteter
  • To skriftlige individuelle innleveringer
  • Deltakelse på 1-2 seminar
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap