MUSPRA5 Praksisopplæring 5. studieår
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Bestått praksisopplæring 1., 2., 3.* og 4. studieår. *Studenter med eventuell manglende praksis knyttet til fag II/fag III gjennomfører den utestående praksisen særskilt i løpet av studiets 4. og eventuelt 5.år.
Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.
I praksisperiodene 5. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:
- selvstendig og sammen med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring og formidling i musikk og andre aktuelle fag/kunstuttrykk ved gjeldende praksisarena
- utvikle avansert kunnskap og avanserte ferdigheter knyttet til musikkundervisningen og annen kunstfaglig/tverrkunstnerisk undervisning og formidling
- delta i praksisarenaens samarbeid med ulike aktører og instanser
- planlegge, gjennomføre og vurdere FoU-arbeid knyttet til praksis
- bidra aktivt i praksisarenaens endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid der det er aktuelt
- utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
- forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med føringer for praksis på høgskolens hjemmesider
- reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer
Læringsutbytte
Hovedtema: Forsknings- og utviklingsbasert undervisning og formidling
Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon og lokale og nasjonale kvalitetssystem
- kan analysere hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale kvalitetssystem og satsingsområder kan ha betydning for å styrke elevenes læring
- har inngående kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler
Studenten
- kan alene og sammen med andre, planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring i musikkfaget, i tverrfaglig arbeid og utvikling av læringsmiljøet
- kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer
- kan være tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt kunne veilede i kollegafellesskap
- kan identifisere atferd som er utfordrende for elevenes læring og drøfte måter dette kan håndteres på
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere FoU-arbeid knyttet til praksis
Studenten
- kan vurdere og kritisk reflektere over egen lærerkompetanse og eget læringsbehov, og kan bidra til nytenkning om profesjonsutøvelse
- kan vurdere og kommunisere de praktiske og estetiske fagenes rolle i skolen og samfunnet
- kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen for øvrig
- kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre offentlige instanser og aktører i og utenfor skolen
Gjennomført praksis i tråd med føringene for praksis på høgskolens hjemmesider.
En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100% |