MUSPRA5 Praksisopplæring 5. studieår

    • Undervisningssemestre
      2027 Høst, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått praksisopplæring 1., 2., 3.* og 4. studieår. *Studenter med eventuell manglende praksis knyttet til fag II/fag III gjennomfører den utestående praksisen særskilt i løpet av studiets 4. og eventuelt 5.år.

Emnets innhold

Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.

I praksisperiodene 5. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:

  • selvstendig og sammen med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring og formidling i musikk og andre aktuelle fag/kunstuttrykk ved gjeldende praksisarena
  • utvikle avansert kunnskap og avanserte ferdigheter knyttet til musikkundervisningen og annen kunstfaglig/tverrkunstnerisk undervisning og formidling
  • delta i praksisarenaens samarbeid med ulike aktører og instanser
  • planlegge, gjennomføre og vurdere FoU-arbeid knyttet til praksis
  • bidra aktivt i praksisarenaens endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid der det er aktuelt
  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
  • forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med Retningslinjer for praksisstudiet
  • reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer

Læringsutbytte

Hovedtema: Forsknings- og utviklingsbasert undervisning og formidling

Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon og lokale og nasjonale kvalitetssystem
  • kan analysere hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale kvalitetssystem og satsingsområder kan ha betydning for å styrke elevenes læring
  • har inngående kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler
Ferdigheter

Studenten

  • kan alene og sammen med andre, planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring i musikkfaget, i tverrfaglig arbeid og utvikling av læringsmiljøet
  • kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer
  • kan være tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt kunne veilede i kollegafellesskap
  • kan identifisere atferd som er utfordrende for elevenes læring og drøfte måter dette kan håndteres på
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere FoU-arbeid knyttet til praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere og kritisk reflektere over egen lærerkompetanse og eget læringsbehov, og kan bidra til nytenkning om profesjonsutøvelse
  • kan vurdere og kommunisere de praktiske og estetiske fagenes rolle i skolen og samfunnet
  • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen for øvrig
  • kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre offentlige instanser og aktører i og utenfor skolen
Arbeids- og undervisningsformer

10 dager valgfri praksis:

Høst: 10 dager på valgfri arena

Arbeidskrav

Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet.

Vurdering

En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk