MUSPRA3 Praksisopplæring 3. studieår

    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått MUSPRA1 Praksisopplæring 1. studieår og MUSPRA2 Praksisopplæring 2. studieår

Emnets innhold

Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.

I praksisperiodene 3. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:

  • selvstendig og sammen med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæringen i musikk ved gjeldende skoleslag
  • kjenne til praksisskolens lokale planer for musikkundervisningen og annen kunstfaglig/tverrkunstnerisk undervisning
  • formulere mål for opplæringen, vurdere elevenes måloppnåelse og gi både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger
  • kjenne til praksisskolens samarbeid med andre skoleslag og instanser
  • hvis mulig delta i utviklingssamtaler med elever, lærere og eventuelt foresatte, vurdere utviklingssamtaler
  • i samtale med skolens ledelse få kjennskap til skolens endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid, kompetansehevingsplaner, kollegasamarbeid, skoledemokrati og elevrådsarbeid og til skolens planer for samarbeid skole-hjem
  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
  • forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med Retningslinjer for praksisstudiet
  • reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer

Læringsutbytte

Hovedtema: Det profesjonelle fellesskapet og musikkfaget i videregående skole og kulturskole

Ved bestått emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger musikkfaget og andre fag
  • har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
  • har kunnskap om kvalitetssystem som verktøy for læring og skoleutvikling
  • har kunnskap om lærerens rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
  • har kunnskap om ulike perspektiver på musikk, musikkfag og andre kunstfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for enkeltelever og elevgrupper av ulik sammensetning og størrelse
  • kan planlegge og vurdere utviklingssamtaler
  • kan planlegge undervisning med utgangspunkt i planer for ulike perioder
  • kan med basis i teori og forskning vurdere og bidra til utvikling av skolens fysiske og psykiske læringsmiljø
  • kan med basis i teori og forskning vurdere og diskutere musikkopplæringens innhold og musikk- og kunstfagenes plass i skole og samfunn
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • har utviklet læreridentitet basert på profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
  • har kritisk distanse til egen yrkesutøvelse
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt yrke og framtidig arbeidsplass gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
Arbeids- og undervisningsformer

30 dager praksis i videregående skole og kulturskole:

  • Høst: 15 dager i videregående skole
  • Vår: 15 dager i kulturskole
Arbeidskrav

Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet.

Vurdering

En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i henholdsvis høstsemesteret og i vårsemesteret.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk