MUSPRA2 Praksisopplæring 2. studieår

    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått MUSPRA1 Praksisopplæring 1. studieår 

Emnets innhold

Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.

I praksisperiodene 2. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:

  • selvstendig og sammen med andre planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk
  • kjenne til skolens arbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø og selv kunne møte mangfold og elevvariasjon og skape motivasjon gjennom differensiert opplæring
  • formulere mål for opplæringen, vurdere elevenes måloppnåelse, gi både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger til elevene
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold og kjenne til hvordan praksisskolen arbeider med flerkulturalitet
  • kjenne til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og få trening i å bruke disse
  • bruke digitale verktøy i egen undervisning
  • lede og observere gruppeprosesser, kommunikasjon og samhandling i klassen og i samtale med praksislærer og medstudenter reflektere over elevvariasjon og læringsmiljø
  • i samtale med skolens ledelse få kjennskap til skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing og barn og unge i krise, og kjenne skolens planer for krisehåndtering
  • gjøre seg kjent med hvilke oppgaver grunnskolens kontaktlærer har og delta i det brede spekteret av en grunnskolelærers arbeidsoppgaver, som kontakt med elevene, foreldresamarbeid, endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid, kollegasamarbeid og møtevirksomhet
  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
  • forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med Retningslinjer for praksisstudiet
  • reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer

Læringsutbytte

Hovedtema: Eleven, elevmangfoldet og musikkfaget i grunnskolen

Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
  • har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet
  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
  • har kunnskap om lærerarbeid i grunnskolen og grunnskolen som organisasjon
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i grunnskolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til å legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i musikk
  • kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
  • kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
  • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold
  • kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring i ulike fag og hvordan kompetanse og arbeidsformer fra ett (fag)område kan bidra til læring i et annet
  • har innsikt i hvordan bakgrunn og erfaring former forståelse både hos elever og lærere
  • har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • har innsikt i egen utvikling som lærer og kan vurdere egen kompetanse og læringsbehov
  • kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra praksislærer og praksisveileder, vise evne til refleksjon over egen faglige utøvelse og eventuelt justere egen faglige utøvelse etter tilbakemeldinger
Arbeids- og undervisningsformer

30 dager praksis i barneskole og ungdomsskole:

  • Høst: 15 dager på trinn 1-7
  • Vår: 15 dager på trinn 8-10
Arbeidskrav

Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet.

Vurdering

En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i henholdsvis høstsemesteret og i vårsemesteret.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk