MUSPRA2 Praksisopplæring 2. studieår
- EmnekodeMUSPRA2
 - Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Bestått MUSPRA1 Praksisopplæring 1. studieår
 
Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.
I praksisperiodene 2. studieår skal studenter fra Universitetet i Innlandet:
- selvstendig og sammen med andre planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk
 - kjenne til skolens arbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø og selv kunne møte mangfold og elevvariasjon og skape motivasjon gjennom differensiert opplæring
 - formulere mål for opplæringen, vurdere elevenes måloppnåelse, gi både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger til elevene
 - planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold og kjenne til hvordan praksisskolen arbeider med flerkulturalitet
 - kjenne til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og få trening i å bruke disse
 - bruke digitale verktøy i egen undervisning
 - lede og observere gruppeprosesser, kommunikasjon og samhandling i klassen og i samtale med praksislærer og medstudenter reflektere over elevvariasjon og læringsmiljø
 - i samtale med skolens ledelse få kjennskap til skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing og barn og unge i krise, og kjenne skolens planer for krisehåndtering
 - gjøre seg kjent med hvilke oppgaver grunnskolens kontaktlærer har og delta i det brede spekteret av en grunnskolelærers arbeidsoppgaver, som kontakt med elevene, foreldresamarbeid, endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid, kollegasamarbeid og møtevirksomhet
 - utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
 - forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med Retningslinjer for praksisstudiet
 - reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer
 
Læringsutbytte
Hovedtema: Eleven, elevmangfoldet og musikkfaget i grunnskolen
Ved bestått emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om elevers utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
 - har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring
 - har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet
 - har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
 - har kunnskap om lærerarbeid i grunnskolen og grunnskolen som organisasjon
 - har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i grunnskolen
 
Studenten
- kan bidra til å legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i musikk
 - kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
 - kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring
 - kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold
 - kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
 
Studenten
- har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring i ulike fag og hvordan kompetanse og arbeidsformer fra ett (fag)område kan bidra til læring i et annet
 - har innsikt i hvordan bakgrunn og erfaring former forståelse både hos elever og lærere
 - har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
 - har innsikt i egen utvikling som lærer og kan vurdere egen kompetanse og læringsbehov
 - kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra praksislærer og praksisveileder, vise evne til refleksjon over egen faglige utøvelse og eventuelt justere egen faglige utøvelse etter tilbakemeldinger
 
30 dager praksis i barneskole og ungdomsskole:
- Høst: 15 dager på trinn 1-7
 - Vår: 15 dager på trinn 8-10
 
Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 100%  | 
En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i henholdsvis høstsemesteret og i vårsemesteret.