MUSPRA1 Praksisopplæring 1. studieår

    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.

I praksisperiodene 1. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:

  • gjøre seg kjent med skolen, lærerne og elevene
  • observere praksislærers undervisning og klasseledelse med særlig oppmerksomhet mot musikkfaget
  • bruke observasjon som utgangspunkt for å diskutere lærerrollen og reflektere over lærernes undervisning, elevenes læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler sammen med medstudenter og praksislærer
  • gjøre seg kjent med praksisskolens lokale læreplaner i musikk samt verktøy og strategier for kartlegging og arbeid med musikkferdigheter og grunnleggende ferdigheter
  • benytte planleggingsdokumenter som utgangspunkt for refleksjon over undervisning og læring
  • gjøre seg kjent med ulike formelle sider ved læreryrket knyttet til ulike opplæringsarenaer, slik som arbeidstid, arbeidsoppgaver og taushetsplikt, og få kjennskap til skolens ledelse med deres oppgaver og forventninger til de ansatte
  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
  • gjøre seg kjent med fokuspunktene for praksisperioden, jf. Retningslinjer for praksisstudiet, og delta aktivt i praksisseminaret etter praksis
  • reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer

Læringsutbytte

Hovedtema: Lærerrollen, lærerarbeidet og det didaktiske møtet mellom elev, lærer og lærestoff

Ved bestått emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i ulike skoleslag
  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler, kartlegging og vurderingsformer
  • har kunnskap om observasjonsmetoder
  • har kunnskap om ulike skoleslag som organisasjon og samfunnsinstitusjon
Ferdigheter

Studenten

  • kan observere og analysere lærerpraksiser i ulike skoleslag
  • kan reflektere over planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning
  • kan observere og reflektere over elevers læringsarbeid og ferdigheter i musikk
  • kan observere og analysere arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset skoleslaget
  • kan sammen med andre bidra til planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
  • kan vurdere ulike læreres praksis med referanse til teori og forskning
Arbeids- og undervisningsformer

30 dager praksis i ulike skoleslag og på ulike arenaer:

  • Høst: 10 dager på trinn 1-7, 5 dager på valgfri arena (for eksempel kulturskole, folkehøgskole eller i det frivillige musikkliv)
  • Vår: 10 dager på trinn 8-10, 5 dager på trinn 11-13
Arbeidskrav

Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet.

Vurdering

En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk