MUSB4001 Arrangering, komponering og studioproduksjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige emner tilknyttet 1. og 2. studieår

Emnets innhold
  • Videreføring av en praktisk tilnærming til musikkteori og fagterminologi
  • Arrangering av bruksmusikk
  • Komponering som skapende prosess – fra idé til ferdig produkt
  • Skriftlige/muntlige refleksjoner i tilknytning til oppgaver

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om musikalske arrangerings- og komponeringsteknikker
  • har bred kunnskap om musikalske sjangere
  • har bred kunnskap om musikkproduksjon
Ferdigheter

Studenten

  • kan uttrykke og dele musikalske ideer gjennom bruk av ulike verktøy innen komponering/arrangering/studioproduksjon
  • kan utforske og utvide sine skapende muligheter ved hjelp av ulike verktøy innen komponering/arrangering/studioproduksjon
  • kan vurdere og diskutere tekniske og kunstneriske problemstillinger i arrangering og komponering av musikk
  • kan bruke ulike produksjonsverktøy i komponering og arrangering
  • kan bruke DAW, eventuelt sequencer, som verktøy i arrangering/komponering
  • kan kommunisere gjennom et faglig og nyansert begrepsapparat og varierte notasjonsformer
Generell kompetanse

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om og forståelse av ulike arrangerings- og komponeringsteknikker både fra vår egen tid og fra andre kulturepoker
  • Har kunnskap om hvordan man kan stimulere til kreativitet og utforsking av musikk i arbeid med barne- og ungdomskulturer
Arbeids- og undervisningsformer
  • Individuelle oppgaver
  • Oppgaver som løses i timene, hjemme og i praksis
  • Spilling/synging av musikalsk materiale
  • Lærer/studentledet undervisning, verksted med tilbakemeldinger, vurderinger og veiledning
  • Diskusjoner og utprøvinger

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår

Obligatoriske aktiviteter

Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.

Eksamen

Tre individuelle oppgaver som vektes 30%, 30%, 40%. Innleveringsfrist for hver enkelt besvarelse fastlegges i undervisningsplanen.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Alle oppgaver må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
30%
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
30%
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
40%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
MUS4001 Arrangering, komponering og studioproduksjon
01.08.2024
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk