MUSB1006 Musikkvitenskapelige perspektiver 2: Analyse, forståelse og mening

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Musikkvitenskapelige perspektiver 1: Sentrale temaer, fagforankring og sjangerforståelse

Emnets innhold
  • Grunnleggende kunnskap om musikalsk mening, fortolkning og estetiske tradisjoner knyttet til ulike epoker og sjangere.
  • Grunnleggende forståelse av musikk som fortolkende fenomen i fortid og nåtid
  • Ulike perspektiver på meningsdimensjoner i musikkfaget rettet mot profesjonsforankret, kulturelt og estetisk fagfelt

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fortolkning innfor ulike musikkvitenskapelige tradisjoner
  • har kunnskap om hvordan mening og kommunikasjon kan studeres gjennom musikalsk materialitet, musikalsk struktur, musikalsk symbolbruk og som estetisk kommunikasjon
  • har kunnskap om hvordan musikalsk fortolkning er knyttet til ulike kulturelle felt som barne- og ungdomskulturer og kulturelt mangfold, samt i lys av kjønn/seksualitet, etnisitet/rase og medier/teknologi
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om musikalsk analyse og fortolkning
  • kan bruke ulike analyseverktøy og fortolkningsmåter med særlig henblikk på meningsdanning i ulike sjangre
  • kan anvende kunnskap om musikalsk mening og fortolkning alene og i kombinasjon med andre kunstformer og skolefag i eget arbeid og i virksomhet tilpasset elever på̊ ulikt nivå̊ og fra ulike barne- og ungdomskulturer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan musikalsk mening fortolkning spiller inn i all omgang med musikk og videre hvordan musikk tilbyr ulike betydninger og tolkningsdimensjoner i fortid og nåtid
  • kan beherske ulike musikkanalytiske metoder og fortolkningsmåter slik musikk danner grunnlag for ulike musikalske erfaringer
  • kan analysere og drøfte musikals mening og fortolkning i forhold til musikkfaget, profesjonsrelevant forskning og utdanningspolitikk
Arbeids- og undervisningsformer
  • Fysiske og digitale forelesninger
  • Studier av musikkvitenskapelig litteratur, individuelt og i grupper
  • Nettbaserte studieformer som diskusjoner og seminar
  • Bruk av aktuelle læringsplattformer

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Deltagelse i nettseminarer
  • En individuell oppgave som dokumenterer og utforsker meningsbegrepet, fortolkningstradisjoner og/eller vitenskapsteoretisk posisjoner knyttet til musikalsk mening
Vurdering

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager med oppgitt oppgave, med omfang som ikke overskrider 2500 ord (ikke medregnet referanser)

Eksamensoppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk