MUSB1004 Musikkformidling 2

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Musikkformidling 1

Emnets innhold
  • Fordypningsinstrument: undervisning i et valgt instrument
  • Gruppeundervisning i et akkordbasert instrument
  • Formidlingsforum
  • Kor
  • Praktisk arbeid med musikalsk, scenisk og pedagogisk formidling

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om tekniske og arbeidsfysiologiske prinsipper for musikkformidling på et valgt fordypningsinstrument, og grunnleggende innsikt i hensiktsmessig stemmebruk og akkompagnement
  • har god kunnskap om ulike verktøy for musikkproduksjon og former for notasjon og anvisning av musikk, og kan bruke det som støtte i eget arbeid med musikk
  • har bred kunnskap om relevant repertoar og andre kilder for aktuelle instrumenter og grupper
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og diskutere håndverksmessige, estetiske og didaktiske aspekter av musikkformidling på et nivå ut over det grunnleggende
  • har solide ferdigheter på et fordypningsinstrument og utviser et lyttende og kreativt musikerskap i egen utøving og i samspill med andre
  • kan bruke et akkordinstrument til å akkompagnere på en musikalsk og didaktisk funksjonell måte, og kan bruke stemmen tilsvarende hensiktsmessig i sang
  • har grunnleggende ferdigheter i musikkproduksjonsverktøy
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere over musikken, musikerens og musikkpedagogikkens funksjoner i samfunnet
  • Kan planlegge og gjennomføre mindre musikkformidlingsprosjekter alene og sammen med andre
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene innebefatter:

  • Undervisning i fordypningsinstrument
  • Gruppeundervisning i et akkordbasert instrument
  • Aktiv deltagelse i formidlingsforum
  • Arbeid med sang og stemme i kor og/eller vokalgrupper
  • Øving, alene og sammen med andre
  • Kameratvurdering og arbeid med å gi og motta musikalsk instruksjon
  • Prosjekter og gruppearbeid i henhold til emnets undervisningsplan
  • Fremføringer og konserter i henhold til studiets årsplan og emnets undervisningsplan

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Oppspill på et akkordbasert instrument
  • Minst en fremføring på formidlingsforum
  • Gruppeundervisning: minst 80 % deltakelse
  • Formidlingsforum: minst 80 % deltakelse
  • Kor: minst 80 % deltakelse
  • Fordypningsinstrument: minst 80 % deltakelse
  • Prosjektuke: minst 80 % deltakelse
Vurdering

Opp til 15 minutters individuell praktisk prøve i musikkformidling.

Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
15 Minutt(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk