MUSB1003 Praktisk musikkteori og hørelære 1: Hva hører du? Fra sansing til begreper
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Utvikling av grunnleggende musikkteori og fagterminologi og verktøy for egenferdigheter i gehørsarbeid
- Utvikling og bevisstgjøring av musikalsk gehør og auditiv forestillingsevne til å analysere musikalske forløp av grunnleggende rytmisk, melodisk og harmonisk art
- Didaktikk og metodikk (arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og elevers læring)
- Lytting og gehørutvikling i pedagogisk arbeid
- Bevisstgjøring av hva som er lyd og hvordan vi kan lytte og skape mening i det vi hører
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om musikkteori, lytting, gehør og ulike former for musikkanalyse
- har kunnskap om ulike læringsmetoder for utvikling av eget gehør
Studenten
- kan bruke musikalsk gehør og auditiv forestillingsevne til å analysere musikalske forløp av forskjellig rytmisk, melodisk og harmonisk art
- kan uttrykke seg musikalsk, meningsfullt og variert gjennom sang og/eller instrumenter
- kan anvende relevant musikkfaglig begrepsapparat og notere musikk på aktuelle måter
Studenten
- har musikkfaglig kunnskap og innsikt som danner grunnlag for å aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere gjennom musikk
- kan bruke gehøret og praktisk/teoretiske ferdigheter og kunnskaper på en aktiv og hensiktsmessig måte i arbeidet med å undervise i musikk både som eget fag og som støttefag
- Modulbasert undervisning
- Praktisk undervisning
- Forelesninger
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Individuelle oppgaver
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
- Fire individuelle oppgaver knyttet til emnets innhold.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Dag(er) | 100% |