MUSB1002 Musikkvitenskapelige perspektiver 1: Sentrale temaer, fagforankring og sjangerforståelse

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Kunnskap om musikk fra vestlig musikkhistorie, populærmusikk og global musikk, inkludert norsk folkemusikk
  • Kunnskap om musikkvitenskapelig temaer knyttet til ulike epoker og sjangere og refleksjon om musikkvitenskapelig forståelse av musikkformer tilhørende ulike miljøer, tradisjoner, nasjonaliteter og kulturkretser
  • Grunnleggende forståelse av musikk som et sosiokulturelt, krysskulturelt og estetisk-funksjonelt fenomen.
  • Ulike perspektiver på musikkfaget som profesjonsrettet, kulturelt og estetisk fagfelt

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om musikalske tradisjoner, sjangre, stilarter og deres historiske utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan musikk knyttes til kjønn, identitet og medier/teknologi
  • har grunnleggende kunnskap om ulike musikkanalytiske metoder og fortolkningsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om musikk i barne- og ungdomskulturer, inkludert uttrykks- og aktivitetsformer i lys av globalisering og mangfold
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om og forståelse av sentrale musikktradisjoner både i fortid og i vår egen tid, fra andre kulturepoker og fra ulike kulturkretser
  • kan reflektere over musikkens funksjoner og roller i samfunnet i fortid og nåtid
  • kan anvende musikkvitenskapelig kunnskap og kompetanse i skolefag tilpasset elever på̊ ulikt nivå̊ og fra ulike barne- og ungdomskulturer 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan musikkhistorie og samtidens musikk kan innlemmes i studier av og arbeid med barne- og ungdomskulturer.
  • kan analysere og drøfte ulike musikkvitenskapelige tradisjoner i forhold til musikkfaget, profesjonsrelevant forskning og utdanningspolitikk
Arbeids- og undervisningsformer
  • Fysiske og digitale forelesninger
  • Studier av musikkvitenskapelig litteratur, individuelt og i grupper
  • Nettbaserte studieformer som diskusjoner og seminar
  • Bruk av aktuelle læringsplattformer

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
  • Deltagelse i nettseminarer
  • To individuelle oppgaver som dokumenterer og utforsker musikalsk sjangre, begreper eller prinsipper fra musikkvitenskap
Vurdering
  • Skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager med omfang på inntil 3000 ord (ikke medregnet referanser). Teller 2/3 av samlet karakter i emnet.
  • Praktisk eksamen med framføring innen sjangre som er gjennomgått på kursene. Teller 1/3 av samlet karakter i emnet.

Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
3 Dag(er)
  • Alle
2/3
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
  • Alle
1/3
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk