MUS4900 Masteroppgave

    • Studiepoeng
      45
    • Undervisningssemestre
      2027 Høst, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Samtlige emner, inkludert FoU-oppgaven, må være bestått.

Emnets innhold
  • Arbeid med selvvalgt masteroppgave under veiledning.
  • Masteroppgaven skal være et selvstendig og avgrenset profesjonsrettet forsknings- eller prosjektarbeid, eller kunstnerisk utviklingsarbeid.
  • Oppgaven kan realiseres enten som et skriftlig forskningsarbeid med muntlig presentasjon eller som et praktisk orientert prosjekt med skriftlig del.
  • Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten utforske og utvikle sin egen musikkfaglige eller utøvende praksis, og slik bli bidragsyter til det musikkpedagogiske eller utøvende forsknings- og praksisfeltet.
  • Studenten skal i arbeidet med oppgaven anvende og videreutvikle den kompetansen og de ferdighetene hen har tilegnet seg gjennom studiet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har avansert kunnskap innenfor fagområdet musikk og dets vitenskapelige, profesjonsfaglige og/eller kunstfaglige teorier og metoder
  • Har spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset musikk- og profesjonsfaglig forskningsfelt eller kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Kan identifisere, vurdere og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i musikkfagets tradisjoner, egenart og samfunnsfunksjoner eller kunstneriske prosesser
Ferdigheter

Studenten

  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig profesjonsrettet forsknings- eller prosjektarbeid eller kunstnerisk utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Kan arbeide selvstendig med musikkfaglige og profesjonsrettede forskningsmetoder og teorier eller kunstnerisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utforske og utvikle egen musikkfaglige praksis gjennom forskning eller utviklingsarbeid
  • Kan på høyt nivå anvende aktuelle vitenskapelige eller kunstfaglige tenkemåter og metoder
  • Kan formidle kunnskap og resultater fra eget forsknings- eller utviklingsarbeid til både spesialister og allmenheten
Arbeids- og undervisningsformer
  • Undervisningen i emnet tar form av et obligatorisk masteroppgaveseminar. Dette organiseres som forelesninger og seminarer hvor studenter presenterer arbeid fra prosjektene sine samt vurderer og gir tilbakemeldinger til hverandre.
  • Arbeidet med masteroppgaven skal utføres individuelt, under veiledning. Formen og veiledningen avtales mellom den enkelte veileder og student, og tilpasses hvert enkelt prosjekt.

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar. Dette innebærer minimum 75% deltakelse på forelesninger og seminarer i henhold til undervisningsplanen.
  • Presentasjon av eget arbeid og konstruktiv tilbakemelding på andre studenters framlegg i forbindelse med masteroppgaveseminar.
  • Gjennomføring av avtalt veiledning.
Vurdering

 Individuell masteroppgave som presenterer et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid eller kunstnerisk utviklingsarbeid. Masteroppgaven kan realiseres på to ulike måter:

 

1) Skriftlig forskningsarbeid

Skriftlig del: Veiledende norm for omfanget på et skriftlig forskningsarbeid er 70-80 sider, og den skriftlige delen utgjør 75% av karakteren.

Praktisk del: 15 minutter muntlig presentasjon av oppgaven og påfølgende samtale med sensorkommisjon utgjør 25% av karakteren.

2) Praktisk prosjekt

Praktisk del: Det praktiske prosjektet kan være av didaktisk eller profesjonsrettet karakter, eller ta form av et kunstnerisk utviklingsarbeid. Prosjektet kan leveres som et produkt (lydopptak, video e.l.) eller presenteres i form av f.eks. en konsert, demonstrasjon av undervisningsopplegg eller annen praktisk visning. Prosjektdelen vektes 60%.

Skriftlig del: Veiledende norm for skriftlig del for praktiske oppgaver er 30-40 sider. Den skriftlige delen vektes 40%.

 

Begge deler av oppgaven må være bestått for at oppgaven skal vurderes til bestått.

 

Masteroppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
75%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
15 Minutt(er)
  • Alle
25%
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
  • Alle
60%
Oppgave
ECTS - A-F
40%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk