MUS4007 Vitenskapsteori og metode 2

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Samtlige emner tilknyttet de tre første studieårene må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: MUS4003 Vitenskapsteori og metode 1.

Emnets innhold
  • Sentrale forskningsmetodologiske, -metodiske og -etiske perspektiver som er relevante for musikk- og profesjonsfaget i lærerutdanning i praktiske og estetiske fag
  • Sentrale metodiske og etiske perspektiver på kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Ulike metodiske og etiske perspektiver på musikkfaget og kunstnerisk utviklingsarbeid som profesjonsrettet, kulturelt og estetisk fagfelt
  • Ulike metodiske og etiske perspektiver på musikkfaget som fler- og/eller tverrfaglig felt for kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Relevante analyseverktøy

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om metoder og etiske overveielser som er relevante for musikkfaget som tverrfaglig forskningsfelt og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • har inngående kunnskap om forskningsmetoder og forskningsetikk som er relevante for musikkfaget som profesjonsrettet, kulturelt og estetisk fagfelt
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med relevante metoder og verktøy for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre forskningsprosjekter og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og drøfte ulike metodiske og etiske aspekter ved forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid i forhold til musikkfaget, profesjonsrelevant forskning samt utdannings- og kulturpolitikk
  • kan reflektere over egen og andres forskning og/eller kunstneriske utviklingsarbeid i lys av metodisk og etisk refleksjon
  • kan formidle metoder og etiske aspekter ved egen forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid til ulike praksis- og profesjonsfelt
Arbeids- og undervisningsformer
  • Fysiske og digitale forelesninger
  • Studier av litteratur i forskningsmetodologi, -metode og -etikk, individuelt og i gruppe
  • Studier av metodiske og etiske aspekter ved kunstnerisk utviklingsarbeid, individuelt og i gruppe
  • Nettbaserte studieformer som diskusjoner og seminar
  • Bruk av aktuelle læringsplattformer

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Deltagelse i nettseminar
  • En prosjektbeskrivelse som dokumenterer teoretisk, metodisk og etisk refleksjon over perspektiver, prosedyrer eller retningslinjer som er relevante for masteroppgaven
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager med oppgitt oppgave, med omfang som ikke overskrider 2500 ord (ikke medregnet referanser).

Eksamensoppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakte

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk