MUS4005 Musikkformidling 5

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Samtlige emner tilknyttet de tre første studieårene må være bestått.

Emnets innhold
  • Formidlingsforum
  • Kor
  • Praktisk arbeid med musikalsk ledelse i ulike formidlingssituasjoner
  • Praktisk arbeid med musikalsk og pedagogisk formidling
  • Praktisk arbeid med digital og scenisk musikkproduksjon

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om musikkfaglige, sosiale og didaktiske aspekter av musikkformidling og musikalsk ledelse, inkludert hvordan sosiale relasjoner og gruppeprosesser kan være viktige premisser for utviklingen av læringsmiljø i ulike kontekster
Ferdigheter

Studenten

  • kan på et høyt nivå anvende musikkfaglig og pedagogisk kunnskap og kompetanse i realisering av egne musikalske intensjoner og for å legge til rette for estetiske læringsprosesser i samspill og formidling
  • kan på avansert nivå integrere og bruke relevant digital teknologi, samt anvende et bredt spekter av uttrykksmidler, i estetiske læringsprosesser og i arbeid med musikkformidling
  • kan på avansert nivå lede ensembler på hensiktsmessige måter didaktisk og kunstnerisk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et avansert nivå identifisere og vurdere relevante profesjonsfaglige problemstillinger i ulike musikkformidlings- og undervisningssituasjoner og utvikle sin egen praksis og profesjonsutøvelse
  • kan på avansert nivå vurdere og anvende relevante musikkteknologiske løsninger og digitale ressurser i musikkformidling, musikalsk ledelse og estetiske læreprosesser
  • kan anvende aktuelle vitenskapelige tenkemåter og metoder for å reflektere over egen rolle som musikkformidler, pedagog og musikalsk leder
Arbeids- og undervisningsformer
  • Aktiv deltagelse i formidlingsforum
  • Aktiv deltagelse i kor
  • Øving, alene og sammen med andre
  • Kameratvurdering og arbeid med å gi og motta musikalsk instruksjon
  • Musikalsk ledelse i og av relevante samspillgrupper
  • Bruk av digitale verktøy for musikkproduksjon og musikkformidling
  • Prosjekter og presentasjoner i henhold til emnets undervisningsplan
  • Fremføringer og konserter i henhold til studiets årsplan og emnets undervisningsplan

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Minst to fremføringer på formidlingsforum
  • Formidlingsforum: minst 75% deltakelse
  • Kor: minst 75% deltakelse
  • Fordypningsinstrument: minst 75% deltakelse
  • Prosjektuke: minst 75% deltakelse
Vurdering

Mappevurdering med tre individuelle praktiske og ett skriftlig arbeid. De praktiske arbeidene skal leveres som videoinnspillinger, og til sammen vise studentens ferdigheter som musikalsk formidler og leder. Det videoinnspilte materialet skal ikke overskride 20 minutter. Det skriftlige arbeidet og alle innleveringsfrister spesifiseres i undervisningsplanen. De fire individuelle arbeidene vektes likt (25% hver).

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk