MUS4003 Vitenskapsteori og metode 1
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Samtlige emner tilknyttet 1., 2. og 3. studieår må være bestått
- Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver som er relevante for musikk- og profesjonsfaget i lærerutdanning i praktiske og estetiske fag
- Sentrale teoretiske, praktiske og estetiske perspektiver på kunstnerisk utviklingsarbeid
- Ulike perspektiver på musikkfaget som profesjonsrettet, kulturelt og estetisk fagfelt
- Ulike perspektiver på musikkfaget som fler- og/eller tverrfaglig felt for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om vitenskapsteori, forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid som er relevant for musikkfaget som tverrfaglig forsknings- og utdanningsfelt
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid som er relevant for musikkfaget som profesjonsrettet, kulturelt og estetisk fagfelt
Studenten
- kan arbeide selvstendig med vitenskapelige teorier og begreper og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid
- kan analysere og begrunne forskningsprosjekter og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid med utgangspunkt i teori
Studenten
- kan kritisk analysere og drøfte ulike former for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid i forhold til musikkfaget, profesjonsrelevant forskning og utdannings- og kulturpolitikk
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av vitenskapsteori, forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid
- kan formidle kunnskap og resultater fra egen forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid til ulike praksis- og profesjonsfelt
- Fysiske og digitale forelesninger
- Studier av vitenskapsteoretisk litteratur, individuelt og i gruppe
- Studier av kunstnerisk utviklingsarbeid, individuelt og i gruppe
- Nettbaserte studieformer som diskusjoner og seminar
- Bruk av aktuelle læringsplattformer
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
- Deltagelse i nettseminar.
- En individuell oppgave som dokumenterer utforskning av perspektiver, begreper eller prinsipper fra vitenskapsteori og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager med oppgitt oppgave, med omfang som ikke overskrider 2500 ord (ikke medregnet referanser).
Eksamensoppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |