MPSY3015 Masteroppgave
- Studiepoeng60
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
MSPY3013 Avanserte kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
Ideer til masteroppgaven kan utvikles i forbindelse med metodekursene. Selve masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid med utgangspunkt i det valgte fordypningsområdet og oppgavens forprosjekt. Masteroppgaven kan både være en teoretisk oppgave eller en empirisk oppgave. En teoretisk oppgave kan være en avgrenset litteraturstudie innenfor et område med fokus på klargjøring av teoretiske eller praktiske/ anvendte aspekter. Det forutsettes ikke at studentene skal komme med nye, originale modeller, men det kreves at man kan anvende eksisterende modeller/ teorier på det aktuelle tema. En empirisk oppgave kan både presentere nye data, men også ta utgangspunkt i ulike typer eksisterende data; eksempelvis løpende forskningsprosjekter i interne eller eksterne fagmiljøer. Studentene samarbeider om oppgaven i grupper på to, tre eller fire personer. Det gis egne retningslinjer for lengde og redaksjonell utforming av mastergradsoppgaven (skriftformat, tittelside, forord, referanseliste osv.).
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om et spesifikt tema innen miljøpsykologien og kan framstille og diskutere dette på en vitenskapelig måte
Studenten
- kan diskutere og utarbeide presise problemstillinger, samt evaluere passende forskningsmetode og teoretisk tilnærming
- kan forholde seg kritisk, konstruktivt og analytisk til vitenskapelig arbeid
- kan anvende relevant forskningsmetodikk og være forskningsetisk bevisst
- kan gjennomføre et originalt vitenskapelig arbeid
Studenten
- kan initiere, designe og gjennomføre forskningsstudier, presentere forskningsresultater og referere på en vitenskapelig korrekt måte, både muntlig og skriftlig
Arbeidet foregår i grupper, i tillegg er det seminarer, muntlige presentasjoner, skriftlige innleveringer, og utforming av prosjektplan med milepæler.
- Seminarer (minimum 80%)
- Opponentarbeid
- Skriftlige innleveringer
- Muntlige presentasjoner
Oppgaven vurderes av en komité på to medlemmer, hvorav minst en er ekstern. Det gis en karakter for masteroppgave etter karakterskalaen A-F.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) |
|