MPSY3013 Avanserte kvantitative og kvalitative metoder

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet gir en grundig innføring i forskningsdesign i både ved anvendelser av kvantitative og kvalitative metoder og analyseformer. Videre vil emnet ha en praktisk tilnærming for å kunne sørge for at studentene blir selvstendige utøvere av metode i valg av forskningsspørsmål, tema, design og metode, samt å kunne evaluere etiske problemstillinger knyttet til forskning. Emnet forutsetter aktive forkunnskaper i psykologisk metode og tradisjonell deskriptiv og analytisk statistikk – minst tilsvarende metodekursene i de norske BA-gradene i psykologi. Viktige tema vil blant annet være:

  • Teoretiske modeller som utgangspunkt for dataanalysene
  • Målemodeller og eksplorerende og bekreftende faktoranalyse (CFA)
  • Regresjons- og klyngeanalyser.
  • Modeller for ”growth” eller gjentatte målinger
  • Indekser for modell/data-samsvar
  • Kvalitative analysemetoder med hovedvekt på tematisk analyse
  • Intervjuteknikk, opptak, transkribering 
  • Praktisk bruk av kvalitative metoder (f. eks casestudier, brukermedvirkning, aksjonsforskning og observasjon)
  • Etikk 

 

Vektingen av ulike tema vil bli forsøkt tilpasset analysebehovene i kullets masteroppgaver, og arbeidskrav/tema fra andre fag kan bli brukt som case.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert forståelse om begreper og kjennetegn med kvalitative metoder, likeså forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
  • har avansert kunnskap om ulike kvantitative statistiske metoder, nærmere bestemt multivariate metoder som multippel regresjon, faktoranalyse, varians- og kovariansanalyser og analyser av kovariansmatriser
  • har avansert kunnskap om prosedyrer for tolkning, sammenfatning og analyse av kvalitative datasett med særlig dybdekunnskap om tematisk analyse
  • har kunnskap og forståelse om etiske problemstillinger og ivaretakelse av personvern i kvalitativ og kvantitativ forskning
Ferdigheter

Studenten kan

  • designe kvalitative undersøkelser og utforme intervjuguider
  • analysere en rekke empiriske problemstillinger med utgangspunkt i kvantitativ metode og kan anvende metodikken innenfor et bredt spekter av kvantitative design
  • gjennomføre fruktbare intervjuer, både individuelle intervju og fokusgruppeintervju med riktige opptaksprosedyrer, og reflektere over fordeler og ulemper ved ulike typer intervju
  • transkribere og analysere kvalitative data med tematisk analyse og forholde seg reflektert til transkriberings- og analyseformer
  • bruke programvare for kvalitativ analyse
  • presentere data i rapport- eller artikkelform
  • forholde seg kritisk til valg av metode, og veie fordeler og ulemper ved de ulike tilnærmingene mot hverandre
  • bruke ulike statistiske programmer
  • prosessere, håndtere og transformere innsamlet data for hensiktsmessig videre bruk
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan selv initiere, planlegge og gjennomføre undersøkelser som anvender kvalitativ og/eller kvantitativ metode
  • kan rapportere og formidle resultater fra kvantitative og kvalitative analyser
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, praktiske øvelser, arbeid individuelt og i grupper.

Obligatoriske aktiviteter
  • Deltagelse i seminar og prosjektarbeid (minimum 80%).
  • Innleveringer som vurderes til godkjent/ikke godkjent.  
Eksamen

Mappeeksamen som vurderes helhetlig til bestått/ikke bestått. Mappen består av de obligatoriske innleveringene.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell
Semester
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
MPSY3005 Forskningsmetode -avansert analyse av kvantitative data
01.08.2024
MPSY3008 Kvalitative metoder
01.08.2024
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi