MPSY3013 Avanserte kvantitative og kvalitative metoder
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Emnet gir en grundig innføring i forskningsdesign i både ved anvendelser av kvantitative og kvalitative metoder og analyseformer. Videre vil emnet ha en praktisk tilnærming for å kunne sørge for at studentene blir selvstendige utøvere av metode i valg av forskningsspørsmål, tema, design og metode, samt å kunne evaluere etiske problemstillinger knyttet til forskning. Emnet forutsetter aktive forkunnskaper i psykologisk metode og tradisjonell deskriptiv og analytisk statistikk – minst tilsvarende metodekursene i de norske BA-gradene i psykologi. Viktige tema vil blant annet være:
- Teoretiske modeller som utgangspunkt for dataanalysene
- Målemodeller og eksplorerende og bekreftende faktoranalyse (CFA)
- Regresjons- og klyngeanalyser.
- Modeller for ”growth” eller gjentatte målinger
- Indekser for modell/data-samsvar
- Kvalitative analysemetoder med hovedvekt på tematisk analyse
- Intervjuteknikk, opptak, transkribering
- Praktisk bruk av kvalitative metoder (f. eks casestudier, brukermedvirkning, aksjonsforskning og observasjon)
- Etikk
Vektingen av ulike tema vil bli forsøkt tilpasset analysebehovene i kullets masteroppgaver, og arbeidskrav/tema fra andre fag kan bli brukt som case.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert forståelse om begreper og kjennetegn med kvalitative metoder, likeså forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
- har avansert kunnskap om ulike kvantitative statistiske metoder, nærmere bestemt multivariate metoder som multippel regresjon, faktoranalyse, varians- og kovariansanalyser og analyser av kovariansmatriser
- har avansert kunnskap om prosedyrer for tolkning, sammenfatning og analyse av kvalitative datasett med særlig dybdekunnskap om tematisk analyse
- har kunnskap og forståelse om etiske problemstillinger og ivaretakelse av personvern i kvalitativ og kvantitativ forskning
Studenten kan
- designe kvalitative undersøkelser og utforme intervjuguider
- analysere en rekke empiriske problemstillinger med utgangspunkt i kvantitativ metode og kan anvende metodikken innenfor et bredt spekter av kvantitative design
- gjennomføre fruktbare intervjuer, både individuelle intervju og fokusgruppeintervju med riktige opptaksprosedyrer, og reflektere over fordeler og ulemper ved ulike typer intervju
- transkribere og analysere kvalitative data med tematisk analyse og forholde seg reflektert til transkriberings- og analyseformer
- bruke programvare for kvalitativ analyse
- presentere data i rapport- eller artikkelform
- forholde seg kritisk til valg av metode, og veie fordeler og ulemper ved de ulike tilnærmingene mot hverandre
- bruke ulike statistiske programmer
- prosessere, håndtere og transformere innsamlet data for hensiktsmessig videre bruk
Studenten
- kan selv initiere, planlegge og gjennomføre undersøkelser som anvender kvalitativ og/eller kvantitativ metode
- kan rapportere og formidle resultater fra kvantitative og kvalitative analyser
- Deltagelse i seminar og prosjektarbeid (minimum 80%).
- Innleveringer som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Mappeeksamen som vurderes helhetlig til bestått/ikke bestått. Mappen består av de obligatoriske innleveringene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell | Semester |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MPSY3005 Forskningsmetode -avansert analyse av kvantitative data | 01.08.2024 | ||
MPSY3008 Kvalitative metoder | 01.08.2024 |