MPSY3012 Mennesket, hjernen og omgivelsene

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Dette emnet tar for seg hva som skjer i møtet mellom mennesket og omgivelsene. Første del bygger på biologisk, kognitiv og nevropsykologisk kunnskap og forståelsesmodeller av hjernen i møte med omgivelsene. Denne delen tar for seg sanseapparatet, persepsjon, metafaktorer, tilpasningsevne og hvordan kunnskap om dette kan gi bedre forståelse av hvordan mennesket blir påvirket av sine omgivelser. Der første del handler om påvirkning, handler andre del om hvordan mennesket opererer i ulike miljø, med hovedfokus på arbeid. Det går på interaksjonen mellom mennesket og omgivelsene og hvordan vi forstår, interagerer og opererer i kontakt med ulike systemer og betingelser. Her vil faget bevege seg inn på arbeidshelsepsykologi og det som internasjonalt betegnes som human factors. Hvordan kan vi legge til rette for trivsel og velvære for mennesker innenfor ulike livsløp, kontekster og i møte med ulike utfordringer?

Foruten at det tangerer flere av FNs bærekraftsmål ønsker vi å trekke frem nummer 3, 8 og 11. Emnet har et fokus på hvordan vi kan forstå og legge til rette for god helse og livskvalitet i møte mellom menneske og omgivelser (mål 3). Dette eksemplifiseres og knyttes spesielt til arbeid og arbeidsmiljø, og det å fremme et varig og anstendig arbeid for alle (mål 8). Kunnskapen om hva som skaper helsefremmende omgivelser og arbeidsplasser kan igjen benyttes til å bidra til bærekraftige lokalsamfunn (mål 11).

 

Emnet svarer på FNs bærekraftsmål nr. 3, 8, 11

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hjernens sentrale funksjonsområder, livslang utvikling og tilpasningsevne
  • har kunnskap om sanseapparatet og persepsjonsprosessene
  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, omgivelser og teknologi
  • har kunnskap om menneskelige begrensninger i møte med ulike kontekstuelle betingelser
  • har kunnskap om fysisk og psykososialt arbeidsmiljø og det som skjer i møtet mellom menneske og omgivelser i arbeidssammenheng
  • har kunnskap om arbeidshelsepsykologiske problemstillinger vedrørende stress, stressreaksjoner, mestring og forebygging
Ferdigheter

Studenten:

  • kan benytte relevante verktøy for å utrede, utforme og påvirke ulike miljømessige faktorer basert på kunnskap om interaksjonen mellom menneske og miljø
  • kan bruke kartleggingsverktøy for psykososialt arbeidsmiljø
  • kan formidle kunnskap formidlet i emnet til relevante samarbeidspartnere og beslutningstakere.
  • er i stand til å oversette deler av den vitenskapelige kunnskapsbasen i møte med utfordringer i praksis.
Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse i å gjennomføre selvstendige faglige arbeider og oppdrag innenfor både forskning og praksis
  • kan analysere og gi tilbakemelding på andres arbeid
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, studentaktiviteter og gruppearbeid.

Arbeidskrav
  • 2 skriftlige oppgaver med peer review innenfor de to hovedtemaene for emnet (godkjent/ikke godkjent)
  • 2 muntlige fremlegg med peer review basert på ovennevnte oppgaver (godkjent/ikke godkjent)
Vurdering
  • Mappevurdering av de 2 skriftlige oppgavene.
  • Muntlig eksamen basert på selvvalgt hovedtema valgt ut av 1 av de 2 skriftlige oppgavene – hovedtemaet meldes inn en uke før eksamen.
  • Karakterfastsettelse baseres på både skriftlig og muntlig materiale.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
Semester
  • Alle
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Tema for muntlig meldes inn 1 uke før muntlig eksamen avholdes.
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi