MPSY3009 Arkitekturpsykologi og miljøestetikk
- EmnekodeMPSY3009
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet gir en innføring i et miljøpsykologisk perspektiv på hvordan vi påvirkes av både arkitektur og natur, og hvordan denne påvirkningen kan måles og forklares. Miljøpsykologi innen dette fagfeltet har særlig fokusert på forskning om folk flest sine estetiske opplevelser og preferanser som et viktig supplement til eksperters preferanser og oppfatninger. Videre fokuseres det på miljøpreferansers opprinnelse, naturens betydning og naturlige materialer i arkitektur og byplanlegging.
Studentene skal lære seg å benytte miljøpsykologiske metoder for måling av opplevelse av omgivelser, for eksempel visuelle landskapspreferanser, fysiske miljøs rekreerende effekter, holdninger og meninger om arkitektur og bymiljø generelt. Vi ser her også på aspekter ved bruk av fotografier kontra å utføre evalueringene i de aktuelle omgivelsene.
Studentene vil jobbe med et arbeidskrav for løse en teoretisk/praktisk prosjektoppgave, som munner ut i rapport og presentasjon. I dette arbeidet vil studentene få praktisk erfaring med evaluering av omgivelser og utprøving av gjennomgåtte metoder for dette.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om betydningen av både bygd miljø og naturens betydning for livskvalitet og helse. Dette inkluderer fysisk miljø i ulik skala, som bygninger i ulike kategorier, nabolag, steder, byer, landskap og natur.
- har kunnskap om historisk og teoretisk utvikling innen miljøestetikk, kilder for estetiske preferanser, og forskjeller mellom eksperters og lekfolks holdninger og preferanser til omgivelser
- har kunnskap om stedstilknytning - hvordan og hvorfor mennesker knytter seg til steder og bygninger
- har oversikt over miljøpsykologiske metoder for måling av estetiske preferanser og evaluering av steder og bygninger
- har innsikt i ulike typer perspektiver på design av omgivelser, som biofilisk design, evidensbasert design og brukerevalueringer av omgivelser
- har kunnskap om, og kritisk innsikt i, universell utforming av omgivelser og bygninger
- har kunnskap om enkel bruk av GIS (geografiske informasjonssystemer)
Studenten
- kan kommunisere om arkitekturpsykologi og miljøestetikk i en tverrfaglig setting med yrkesgrupper som designer omgivelser
- kan bruke miljøpsykologiske metoder til evaluering av omgivelser og måling av individers estetiske og holdningsmessige preferanser av landskap, bygninger, natur og miljø
- kan forholde seg kritisk til valg av miljøpsykologiske evalueringsmetoder, avhengig av tema, nivå og dybde i en miljøpsykologisk undersøkelse
- kan gjøre brukerevaluering av omgivelser for universell utforming
Studenten
- kan selv initiere, planlegge og gjennomføre både praktiske arkitekturpsykologiske undersøkelser og forskningsprosjekter om miljøestetikk
- kan drive praktiskrettet rådgiving og opplæring i arkitekturpsykologi og universell utforming, innenfor både offentlig og privat virksomhet som utvikler bygg, anlegg, miljø, landskap, transport med mer
- kan forstå GIS (geografiske informasjonssystemer) til bruk i samhandling med andre yrkesgrupper som jobber med stedfestet informasjon i samfunnsplanlegging
Forelesninger, øvelser, gruppearbeid, oppgaveseminarer, kollokvier, individuell og nettbasert veiledning.
- Arbeidskrav (rapport) og en muntlig fremføring av dette (godkjent/ ikke godkjent).
- Deltakelse på seminar (minimum 80 %).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 7 Dag(er) |
|