MPSY3003 Arbeidsmiljø og Human factors

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet vil det bli tatt opp psykologiske aspekter knyttet til Human Factors, stressteori, og humanfysiologi, samt hvordan man utnytter disse tverrfaglig i arbeid rettet mot helse miljø sikkerhet og inkluderende arbeidsliv. Dette er et tverrfaglig emne som arbeider for å fremme en helhetlig forståelse av mennesket og menneskelig aktivitet. Fagfeltet prøver å fremme bedre tilpassing mellom mennesket og de aktivitetene personer utfører gjennom å forstå de krav ulike aktiviteten stiller og de forutsetninger (evner og begrensninger) mennesket har for å møte disse kravene. På denne måten søker man å tilpasse arbeidsforhold, oppgaver og miljø til brukeren for på den måten tilrettelegge for utvikling av helse, sikkerhet, livskvalitet og produktivitet. I utviklingen av arbeidsoppgaver, produkter og systemer tar Human Factors utgangspunkt i menneskets evner, begrensninger og behov slik at oppgaver, produkter, miljø og system tilpasses mennesket.  

Ut fra kunnskap om menneskelige behov, mentale og psykofysiologiske begrensninger og muligheter bidrar arbeidsrelatert stressteori med kunnskap og forslag til utforming av det psykososiale arbeidsmiljøet og tilpasningen mellom arbeid og øvrige livsroller. Dermed reduseres de negative konsekvenser for mennesker som kan oppstå som et resultat av høy arbeidsbelastning og ugunstige arbeidskrav. Studentene skal lære seg å benytte ulike metodiske tilnærminger og teknikker for å vurdere ulike tiltak i konkrete situasjoner relatert til helseforebygging, sikkerhet, trivsel og produktivitet. Studenten skal gis forutsetninger for å velge hvilke metoder som skal benyttes for å evaluere målet for arbeidsaktiviteten og de krav arbeidsaktiviteten utsetter mennesket for. Studenten skal kunne evaluere anvendelighetene til verktøy som benyttes og utformingen og anvendeligheten av informasjon som er til stede.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten         

  • har inngående kunnskap om arbeidsrelatert stressteori og Human Factors historiske, begrepsmessige og metodiske utvikling, til moderne teori og vitenskapelige metoder
  • kan identifisere, analysere og foreslå metodiske tilnærminger og løsninger på problemstillinger knyttet til ute- og innemiljø, fysisk og psykososialt arbeidsmiljø
  • kan kommunisere med fagmiljøer, allmennhet og spesialister, bidra til nytenkning og innovasjon, ikke minst i forhold til utviklings- og planprosesser på arbeidsplasser
Ferdigheter

Studenten 

  • kan bruke relevant verktøy for jobbanalyse, kartlegging av arbeidsmiljø, stressfaktorer (eks. bruk av JSS - Job Stress Survey) og kan gjennomføre selvstendige FoU-prosjekter og anvende denne metodikken i praktiske, problemløsende og innovative tiltak
  • kan utvikle og analysere faglige problemstillinger og kan lage selvstendige synteser og vurderinger av teoretiske, metodiske og praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvelser, gruppearbeid, oppgaveseminarer, kollokvier, individuell og nettbasert veiledning.

Arbeidskrav
  • Et muntlig fremlegg av individuelt tema (godkjent/ikke godkjent).
Vurdering

7 dagers individuell hjemmeeksamen (essay).

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Individuell
7 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi