MPSY3002 Hjernen og omgivelsene
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Emnet bygger på biologisk, kognitiv, og nevropsykologisk kunnskap og forståelsesmodeller.
- Hjernens inndeling, systemer, utvikling/plastisitet, integritet.
- Sanser, sensoriske systemer, persepsjon, perseptuelle systemer, integrasjon.
- Universell utforming sett fra produktivitets, trivsels og helsefremmende perspektiver.
- Samspill mellom mennesker, omgivelser, teknologi, fysisk-tekniske strukturer (IKT-systemer, boliger, skoler, arbeidsplasser, transportsektor, fritidsområder og natur).
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte
Studenten
- har avansert kunnskap og forståelse om hjernens organisering, sentrale funksjonsområder, sentrale systemer, styrker og svakheter, livslang utvikling og plastisitet, og individuelle forskjeller
- har avansert kunnskap og forståelse om sensoriske prosesser, og kompetanse i persepsjon med særlig kjennskap til visuell persepsjon
- har kunnskap om samspill mellom mennesker, omgivelser og teknologi
- kan anvende hjerne- og persepsjonskompetanse i prosjekter hvor Universell Utforming-perspektiver inngår
- kan identifisere, analysere og foreslå løsninger på kognitive og perseptuelle problemstillinger, spesielt i forhold til perseptuelle aspekter ved universell utforming
- kan utvikle og analysere flerfaglige teoretiske og praktisk rettede problemstillinger og kan lage selvstendige synteser
Studenten
- kan bruke relevant hjerne- og perseptuell metodikk for anvendte prosjekter
- kan gjennomføre selvstendige anvendte konsulentoppdrag og prosjekter
- kan identifisere, analysere og foreslå metodiske tilnærminger og løsninger særlig knyttet til menneske-IKT-interaksjon og kan knytte kognitiv design til implikasjoner for menneskelig adferd i ute og innemiljø, for arkitektur og for flere sider ved menneske-IKT-samspill
Studenten
- kan kommunisere med fagmiljøer, allmennhet og spesialister og anvende hjerne- og persepsjonsforståelsen i avanserte prosjekter og særlig bidra til innovative og brukervennlige tiltak og hjelpemidler som har implikasjoner for menneskelig adferd i ute og innemiljøer
Forelesninger, case-øvelser i konsulentoppdrag, gruppearbeid, oppgaveseminarer, kollokvier, individuell og nettbasert veiledning.
- Deltakelse i seminarundervisning (minimum 80%)
- Muntlig fremlegg
- Godkjent innlevering av skriftlig arbeid
Nærmere informasjon (om antall, omfang, tid, innhold, form) gis av emneansvarlig ved emnets oppstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MPSY3006 Virtuelt miljø, kognitiv design, visuelle medier | 2 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet