MPSY3002 Hjernen og omgivelsene

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Emnet bygger på biologisk, kognitiv, og nevropsykologisk kunnskap og forståelsesmodeller.   
  • Hjernens inndeling, systemer, utvikling/plastisitet, integritet.
  • Sanser, sensoriske systemer, persepsjon, perseptuelle systemer, integrasjon.
  • Universell utforming sett fra produktivitets, trivsels og helsefremmende perspektiver.
  • Samspill mellom mennesker, omgivelser, teknologi, fysisk-tekniske strukturer (IKT-systemer, boliger, skoler, arbeidsplasser, transportsektor, fritidsområder og natur).  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert kunnskap og forståelse om hjernens organisering, sentrale funksjonsområder, sentrale systemer, styrker og svakheter, livslang utvikling og plastisitet, og individuelle forskjeller
  • har avansert kunnskap og forståelse om sensoriske prosesser, og kompetanse i persepsjon med særlig kjennskap til visuell persepsjon
  • har kunnskap om samspill mellom mennesker, omgivelser og teknologi
  • kan anvende hjerne- og persepsjonskompetanse i prosjekter hvor Universell Utforming-perspektiver inngår
  • kan identifisere, analysere og foreslå løsninger på kognitive og perseptuelle problemstillinger, spesielt i forhold til perseptuelle aspekter ved universell utforming
  • kan utvikle og analysere flerfaglige teoretiske og praktisk rettede problemstillinger og kan lage selvstendige synteser
Ferdigheter

 Studenten 

  • kan bruke relevant hjerne- og perseptuell metodikk for anvendte prosjekter
  • kan gjennomføre selvstendige anvendte konsulentoppdrag og prosjekter
  • kan identifisere, analysere og foreslå metodiske tilnærminger og løsninger særlig knyttet til menneske-IKT-interaksjon og kan knytte kognitiv design til implikasjoner for menneskelig adferd i ute og innemiljø, for arkitektur og for flere sider ved menneske-IKT-samspill
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere med fagmiljøer, allmennhet og spesialister og anvende hjerne- og persepsjonsforståelsen i avanserte prosjekter og særlig bidra til innovative og brukervennlige tiltak og hjelpemidler som har implikasjoner for menneskelig adferd i ute og innemiljøer
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, case-øvelser i konsulentoppdrag, gruppearbeid, oppgaveseminarer, kollokvier, individuell og nettbasert veiledning.  

Arbeidskrav
  • Deltakelse i seminarundervisning (minimum 80%)
  • Muntlig fremlegg
  • Godkjent innlevering av skriftlig arbeid

Nærmere informasjon (om antall, omfang, tid, innhold, form) gis av emneansvarlig ved emnets oppstart.

Vurdering

Muntlig eksamen (en case-basert teori-anvendt presentasjon).

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
MPSY3006 Virtuelt miljø, kognitiv design, visuelle medier
2
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi