MPAR4018 Forvaltningsrett, arbeidsrett og kritisk juss
- EmnekodeMPAR4018
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
MPAR4001/MPAL4001 Offentlig politikk og organisasjon
Emnet gir en innføring i jus for praktiske forvaltningsoppgaver. Det omfatter teknisk anvendelse av rettsregler, og kritisk refleksjon omkring rettspolitiske dilemmaer. Undervisningen er basert på studentaktiv læring, med yrkesrettede cases fra tre temaområder:
- Forvaltningsrett: Trening i teknisk bruk av forvaltningsrettens normer og rettskilder. Vekten ligger på legalitetsprinsippet, forvaltningsloven og offentlighetsloven. Deltakerne lærer også å orientere seg i mer spesialiserte temaer, som inhabilitet.
- Arbeidsrett: Trening i teknisk bruk av den individuelle arbeidsrettens normer og rettskilder. Hovedvekten er på arbeidsmiljøloven og styringsretten. Det gis også en generell innføring i kollektiv arbeidsrett.
- Kritisk juss: Oppøvelse av kritisk refleksjon omkring juridiske og rettspolitiske dilemmaer, knyttet til rettssikkerhet, maktfordeling og menneskerettigheter. Oppmerksomhet blir gitt kontroversielle saker, for eksempel minoritetsvern, internasjonalisering, unntaksrett, og økonomiske rettigheter. Øvelsene omfatter dessuten praktisk rettet demokratiteori om rettsnormers tilblivelse og avklaring, både nasjonalt og internasjonalt.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om rettssikkerhet og rettsvern for individer og grupper
- har inngående kunnskap om rettsregler og rettskilder innenfor alminnelig forvaltningsrett, spesielt angående forvaltningsloven og offentlighetsloven
- har inngående kunnskap om rettsregler og rettskilder innenfor individuell arbeidsrett, spesielt arbeidsmiljøloven og styringsretten, og har generell kunnskap om kollektiv arbeidsrett
- har kjennskap til uavklarte dilemmaer innen juss og rettspolitikk, særlig knyttet til rettssikkerhet, maktfordeling, menneskerettigheter og demokratiteori
- har kjennskap til kanalene for lovlig påvirkning av lovgivende prosesser, både nasjonalt og internasjonalt
Studenten
- kan anvende juridiske regler i tråd med rettssikkerhet og rettsvern for individer og grupper
- kan gjenkjenne forvaltningsrettslige problemstillinger, identifisere relevante rettskilder, samt anvende disse for å ivareta forvaltningsrettens intensjon
- kan gjenkjenne den individuelle arbeidsrettens problemstillinger, identifisere relevante rettskilder, og anvende disse for å ivareta arbeidsrettens intensjon
- kan drøfte juridiske og rettspolitiske dilemmaer knyttet til rettssikkerhet, maktfordeling, menneskerettigheter og demokratiteori
- kan identifisere muligheter for lovlig påvirkning av lovgivende prosesser, både nasjonalt og internasjonalt
Studenten
- har innsikt i hvordan «lovens bokstav» forholder seg til «lovens ånd», det vil si, hvordan konkrete rettslige regler er tenkt å ivareta universelle rettslige idealer
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om forvaltningsrett i tråd med yrkesetiske prinsipper
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om individuell arbeidsrett i tråd med yrkesetiske prinsipper
- kan delta i pågående diskusjoner angående juridiske og rettspolitiske dilemmaer, knyttet til rettssikkerhet, maktfordeling, menneskerettigheter og demokratiteori
- kan bidra til demokratisk innovasjon i form av lovlig påvirkning av lovgivende prosesser, både nasjonalt og internasjonalt
Emnet gjør utstrakt bruk av studentaktiv læring, for at deltakerne skal øve opp tekniske ferdigheter og praktisk refleksjonsevne. Pedagogikken er bygget rundt oppgaveløsning, med arbeidskrav og mappeeksamen.
Undervisningen foregår i samlinger, og består av forelesninger, diskusjoner og oppgaveseminar. Deltakerne forventes å delta i samlingene, og å drive selvstudier mellom samlingene. Studentene skal kunne presentere oppgaver på oppgaveseminarene. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
Det tas forbehold om at enkelte samlinger kan bli gjennomført digitalt. En del av undervisningen vil kunne ta form av «omvendt undervisning» der forelesninger blir spilt inn på video, mens samlingene brukes til dialog. Faste kollokviegrupper anbefales.
Innlevering av mappeoppgaver underveis i semesteret. Antall og form opplyses nærmere ved emnet start.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell | 1 Semester |
| 100 |