MPAR4017 Transnasjonale kriser og beredskap
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
MPAR4014 Kriseledelse, risiko og sikkerhet
- teorier om internasjonal politikk og sikkerhet, globalisering, kollektive goder, internasjonale organisasjoner, flernivå-styring og europeisk integrasjon
- teorier om årsaker til transnasjonale kriser og utfordringer knyttet til forebygging og håndtering av slike
- potensielle og historiske grenseoverskridende trusler og kriser knyttet både til statlige og ikke-statlige aktører, inkludert terrorisme, cyberaktivitet, misinformasjon, helsekriser, miljø, migrasjon og humanitære kriser
- forholdet mellom lokale, nasjonale, regionale og internasjonale aktører og organisasjoner i forebygging og håndtering av grenseoverskridende kriser
- rammer og arenaer for europeisk og internasjonal krisehåndtering og samarbeid: FN, NATO og Den Europeiske Union (EU)
- internasjonale militære, sivile og humanitære operasjoner
- etiske dilemmaer knyttet til internasjonal krisehåndtering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående praktisk og teoretisk kunnskap om grenseoverskridende trusler som terrorisme, cyberaktivitet, misinformasjon, helsekriser, miljø, migrasjon og humanitære kriser, samt slike truslers lokale, nasjonale og internasjonale dimensjoner og koblinger
- har inngående kunnskap om ulike teorier om globalisering, flernivå-styring og internasjonal politikk
- har inngående kunnskap om ulike faktorer som påvirker evnen til krisehåndtering på ulike nivåer og koblingen mellom disse (inkludert institusjonelle, strukturelle og kulturelle forhold)
- har inngående kunnskap om internasjonale krisehåndteringsaktører og deres rolle i kriseberedskap og håndtering, inkludert EU, NATO/transatlantiske relasjoner og ulike FN organisasjoner samt Norges relasjoner til/roller i disse. Herunder også kunnskap om håndtering av humanitære kriser og internasjonale militære operasjoner.
- har inngående kunnskap og forståelse for dilemmaer som ofte oppstår i forbindelse med krisehåndtering, som forholdet mellom effektivitet og legitimitet, sikkerhet og demokrati
Studenten
- kan anvende teoretiske modeller og empirisk kunnskap til å treffe beslutninger og bidra til effektiv håndtering av transnasjonale kriser
- kan på bakgrunn av teoretisk og praktisk kunnskap om transnasjonale kriser utvikle risikovurderinger og analyser som kan kommuniseres og anvendes i både kriseforebygging og i krisesituasjoner
- kan systematiske vurdere ulike internasjonale organisasjoners relevans og rolle i kriseforebygging og håndtering av konkrete kriser
- kan analysere forholdet mellom legitimitet og demokrati på den ene siden og effektiv krisehåndtering på den andre, og ha evne til å kommunisere slik innsikt
- kan analysere og vurdere ulike forhold ved militære og humanitære operasjoner
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan det internasjonale samfunnet skiller seg fra nasjonale arenaer og hvilke utfordringer dette skaper for internasjonal krisehåndtering
- har inngående kunnskap om ulike faktorer som påvirker staters og organisasjoners evne til å forebygge og håndtere grenseoverskridende kriser, inkludert strukturelle og geopolitiske, institusjonelle og kulturelle forhold
- har inngående kunnskap om ulike internasjonale organisasjoners rolle i forebygging og håndtering av grenseoverskridende kriser, og Norges relasjon til disse
- har teoretisk og empirisk kunnskap som kan anvendes til å analysere og gi råd om hvordan grenseoverskridende kriser kan forstås, forebygges og håndteres
- har inngående forståelse for det vitenskapelige grunnlaget for studiet av internasjonal krisehåndtering og kompetanse til å selv oppdatere sin kunnskap på området
Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med case-oppgaver og andre oppgaver i grupper. Alle gruppene presenterer et case-orientert gruppearbeid, og kommenterer på et annet, i løpet av semesteret. Faste kollokviegrupper anbefales.
Godkjent gruppearbeid som leveres skriftlig og presenteres. Både teksten og presentasjonen må godkjennes.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet