MPAR4017 Transnasjonale kriser og beredskap

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      MPAR4014 Kriseledelse, risiko og sikkerhet

Emnets innhold
  • teorier om internasjonal politikk og sikkerhet, globalisering, kollektive goder, internasjonale organisasjoner, flernivå-styring og europeisk integrasjon
  • teorier om årsaker til transnasjonale kriser og utfordringer knyttet til forebygging og håndtering av slike 
  • potensielle og historiske grenseoverskridende trusler og kriser knyttet både til statlige og ikke-statlige aktører, inkludert terrorisme, cyberaktivitet, misinformasjon, helsekriser, miljø, migrasjon og humanitære kriser  
  • forholdet mellom lokale, nasjonale, regionale og internasjonale aktører og organisasjoner i forebygging og håndtering av grenseoverskridende kriser
  • rammer og arenaer for europeisk og internasjonal krisehåndtering og samarbeid: FN, NATO og Den Europeiske Union (EU) 
  • internasjonale militære, sivile og humanitære operasjoner 
  • etiske dilemmaer knyttet til internasjonal krisehåndtering 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående praktisk og teoretisk kunnskap om grenseoverskridende trusler som terrorisme, cyberaktivitet, misinformasjon, helsekriser, miljø, migrasjon og humanitære kriser, samt slike truslers lokale, nasjonale og internasjonale dimensjoner og koblinger
  • har inngående kunnskap om ulike teorier om globalisering, flernivå-styring og internasjonal politikk
  • har inngående kunnskap om ulike faktorer som påvirker evnen til krisehåndtering på ulike nivåer og koblingen mellom disse (inkludert institusjonelle, strukturelle og kulturelle forhold)
  • har inngående kunnskap om internasjonale krisehåndteringsaktører og deres rolle i kriseberedskap og håndtering, inkludert EU, NATO/transatlantiske relasjoner og ulike FN organisasjoner samt Norges relasjoner til/roller i disse. Herunder også kunnskap om håndtering av humanitære kriser og internasjonale militære operasjoner.
  • har inngående kunnskap og forståelse for dilemmaer som ofte oppstår i forbindelse med krisehåndtering, som forholdet mellom effektivitet og legitimitet, sikkerhet og demokrati
Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende teoretiske modeller og empirisk kunnskap til å treffe beslutninger og bidra til effektiv håndtering av transnasjonale kriser
  • kan på bakgrunn av teoretisk og praktisk kunnskap om transnasjonale kriser utvikle risikovurderinger og analyser som kan kommuniseres og anvendes i både kriseforebygging og i krisesituasjoner
  • kan systematiske vurdere ulike internasjonale organisasjoners relevans og rolle i kriseforebygging og håndtering av konkrete kriser
  • kan analysere forholdet mellom legitimitet og demokrati på den ene siden og effektiv krisehåndtering på den andre, og ha evne til å kommunisere slik innsikt
  • kan analysere og vurdere ulike forhold ved militære og humanitære operasjoner
Generell kompetanse

Studenten  

  • har inngående kunnskap om hvordan det internasjonale samfunnet skiller seg fra nasjonale arenaer og hvilke utfordringer dette skaper for internasjonal krisehåndtering
  • har inngående kunnskap om ulike faktorer som påvirker staters og organisasjoners evne til å forebygge og håndtere grenseoverskridende kriser, inkludert strukturelle og geopolitiske, institusjonelle og kulturelle forhold 
  • har inngående kunnskap om ulike internasjonale organisasjoners rolle i forebygging og håndtering av grenseoverskridende kriser, og Norges relasjon til disse
  • har teoretisk og empirisk kunnskap som kan anvendes til å analysere og gi råd om hvordan grenseoverskridende kriser kan forstås, forebygges og håndteres
  • har inngående forståelse for det vitenskapelige grunnlaget for studiet av internasjonal krisehåndtering og kompetanse til å selv oppdatere sin kunnskap på området 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med case-oppgaver og andre oppgaver i grupper. Alle gruppene presenterer et case-orientert gruppearbeid, og kommenterer på et annet, i løpet av semesteret. Faste kollokviegrupper anbefales. 

Arbeidskrav

Godkjent gruppearbeid som leveres skriftlig og presenteres. Både teksten og presentasjonen må godkjennes.  

Vurdering

10 dagers individuell hjemmeeksamen. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring