MPAR4015 Sammensatte trusler og totalforsvar

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Teorier og modeller for sammensatte trusler 
  • Totalforsvar og beredskapssystem – aktører, ansvar, myndighet, samhandling 
  • Ledelse og koordinering ved sammensatte kriser 
  • Samfunnssikkerhet og statssikkerhet i fred, krise og krig 
  • Kritiske samfunnsfunksjoner – trusler og sårbarheter 
  • Øving på håndtering av sammensatte kriser 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert kunnskap om ulike teorier og forståelsesmodeller for sammensatte trusler 
  • har inngående kunnskap om kritiske samfunnsfunksjoner og deres sårbarheter, med særlig vekt på cybertrussel, elektroniske trusler, sabotasje, terrorisme, påvirkningstrussel og militære angrep 
  • har inngående kunnskap om det norske totalforsvarskonseptet og beredskapssystemet, herunder aktører, deres myndighet og ansvar, og deres rolle i ulike deler av konfliktspekteret 
  • har inngående kunnskap om modeller og teorier for helhetlige tilnærminger til sammensatte trusler 
Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere et sammensatt trusselbilde i lys av samfunnssikkerhet og statssikkerhet 
  • kan forklare, analysere og reflektere over totalforsvaret og beredskapssystemet i møte med sammensatte trusler 
  • kan bidra til å treffe gode beslutninger og bidra til effektiv krisehåndtering i møte med sammensatte trusler 
  • kan tilegne seg, analysere og forholde seg kritisk til informasjon om framvoksende og sammensatte trusler 
  • kan bidra til forebygging av framvoksende og sammensatte trusler 
  • kan bidra til å gjennomføre øving på sammensatte scenarier 
Generell kompetanse

Studenten 

  • har oppdatert kunnskap om trusselbildet nasjonalt og internasjonalt 
  • kan sette sammensatte trusler i sammenheng med generelle modeller for risiko, beredskap og kriseledelse 
  • har kjennskap til forskningsfronten i studiet av sammensatte trusler 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales. 

Studentene skal også presentere ulike former for oppgaver i klassen. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper. 

Arbeidskrav
  • Innlevering av en skriftlig individuell oppgave og en skriftlig gruppeoppgave. 
  • Muntlig fremleggelse av obligatorisk gruppeoppgave og deltagelse ved andre gruppers presentasjon 
Vurdering

10-dagers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring