MPAR4014 Kriseledelse, risiko og sikkerhet
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Teorier og modeller for organisering og koordinering av kriseledelse
- Individuelle forutsetninger for effektiv kriseledelse
- Beslutningstaking i komplekse situasjoner under usikkerhet
- Teorier og modeller for vurdering/analyse av risiko og sikkerhetsstyring
- Praktiske verktøy og teknikker for risikovurdering og beslutningsstøtte
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om perspektiver, teorier og modeller for kriseledelse, herunder prosessuelle og organisatoriske aspekter
- har spesialisert kunnskap om organisering og koordinering av kriseledelse og individuelle forutsetninger for effektiv kriseledelse
- har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller for risikostyring og sikkerhet, og kan vurdere ulike kvantitative og kvalitative framgangsmåter for vurdering/analyse av risiko og sikkerhet på organisasjons- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om forskningsfronten innen fagfeltet kriseledelse, risiko og sikkerhet, og kan orientere seg innenfor nyere teoretiske bidrag og dokumentert praksis innen fagområdet
Studenten
- kan forklare, analysere og reflektere over prosessuelle aspekter ved kriseledelse i offentlig og privat virksomheter
- kan treffe beslutninger i en kompleks og usikker omverden, samt i operative situasjoner preget av risiko og krise
- kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske modeller og perspektiver på kriseledelse, risiko og sikkerhet
- kan analysere og forholde seg kritisk til kilder til informasjon og kunnskap om kriseledelse, risiko og sikkerhet, samt anvende denne informasjonen til å ta begrunnede valg som leder
Studenten
- kan bidra til effektiv organisering av strukturer og prosesser knyttet til beredskap og krisehåndtering
- har oppdatert kunnskap om teknologi (IKT) for kriseledelse og betydningen av dette for effektiv utøvelse av kriseledelse
Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales.
Studentene skal også presentere ulike former for oppgaver i klassen. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
Innlevering av en skriftlig gruppeoppgave.
48-timers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet