MPAR4007 Ledelse og organisering av offentlig forvaltning
- EmnekodeMPAR4007
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Det anbefales at emnet tas etter emnet MPAR4001 Offentlig politikk og organisasjon.
Emnet belyser temaet ledelse og organisering av offentlig forvaltning fra flere ulike perspektiver, og gir kunnskaper som er anvendelige i praktisk utøvelse av ledelse og organisering av offentlig forvaltning. Emnet omfatter omtrent like store deler ledelse og organisering.
Ledelsesdelen omfatter temaer som ledelsesteori, beslutningsteori, organisasjonskultur og beredskap og kriseledelse i et organisasjonsperspektiv. Til sammen bidrar denne delen til økt kunnskap om ledelse i offentlig forvaltning.
Organisasjonsdelen omfatter temaer som den Nordiske modellen, organisatorisk endring, organisasjonsformer, og tillit, styring og kontroll. Til sammen bidrar denne delen til økt kunnskap om organisering av offentlig forvalting.
De to delene, og de ulike temaene innenfor hver av delene, ses i sammenheng for å tydeliggjøre teoretiske og praktiske koblinger mellom dem.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ledelse, praksisbaserte teorier og den operative virkeligheten som mange ledere står i
- har inngående kunnskap om prosessuelle aspekter ved organisering av offentlig sektor
- har kunnskap om perspektiver, teorier og modeller for kriseledelse, herunder prosessuelle og organisatoriske aspekter
- kan orientere seg innenfor nyere organisasjonsvitenskap basert på en prosessuell forståelse av hvordan organisasjoner fungerer
- har kunnskap om ulike organisasjonsformer og hvordan de er relevante i offentlig sektor
- har kunnskap om organisatorisk endring
Studenten
- kan analysere og reflektere over prosessuelle aspekter ved organisering av offentlig administrasjon
- kan anvende organisasjons- og ledelsesteori som grunnlag for styring og ledelse av offentlige virksomheter
- kan analysere, drøfte og forklare forhold som har betydning for risiko og sikkerhet for organisasjoner og for samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til kilder til informasjon og kunnskap om organisering og ledelse, samt anvende disse for å argumentere for egne synspunkter på ledelse og organisering
Studenten
- kan forholde seg til realiteter og reflektere over ledelsesutøvelse, gitt kontekstbestemte muligheter og begrensninger
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor ledelse og organisering i offentlig forvaltning
Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper.
- Studentene skal skrive et refleksjonsnotat på ca. 2.000 ord. Refleksjonen skal ta utgangspunkt i et tema eller en problemstilling fra emnet. Notatet skal sendes til en eller flere medstudenter som gir sine kommentarer og du igjen kommenterer på deres notat.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 1 Semester |
| 100 |
Studentene skal skrive en fagoppgave om et selvvalgt tema som faglig sett er innenfor emnet og hvor pensumlitteratur benyttes. Vi jobber med fagoppgaven gjennom hele semesteret. Fagoppgaven bygger videre på refleksjonsnotatet som er arbeidskrav i emnet.
Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.