MPAL4009 Human Resource Management (HRM) og digital transformasjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: Offentlig politikk og organisasjon (MPAL4001/MPAR4001)

Emnets innhold

Emnet er delt inn i tre hovedområder:

  • Strategisk HRM
    • HRM fra et overordnet, analytisk og teoretisk perspektiv
    • utviklingslinjer i faget, strategier for virksomhetene og kontekstuelle faktorer (størrelse, offentlig/privat og internasjonal påvirkning)
  • HRM, endring og innovasjon
    • endringer i HR-funksjonen og hvordan denne kan bidra til endring
    • kompetanseledelse, kunnskapsdeling, transformasjon og HRs rolle i innovasjon
  • Ledelse av digital transformasjon
    • teknologiens betydning og endringsledelse
    • linjeledelsens rolle og ulike ledelsesteorier

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • har inngående kunnskap om sentrale HRM-begreper, samt teorier og perspektiver som er sentrale i HRM-forskningen
  • har inngående kunnskap om sammenhengene mellom HRM og organisasjonens overordnede mål
  • har avansert kunnskap om sammenhengen mellom HRM, endring og innovasjon
  • har inngående kunnskap om betydningen av digitalisering for HRM og ledelse
  • har kunnskap om hvordan HRM utgjør en stadig større del av de generelle ledelsesoppgaver, samt hvordan HRM inngår som del av den generelle virksomhetsstyringen i organisasjoner 
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere kvaliteten og relevansen av vitenskapelige arbeider innen det fagområdet emnet omfatter, og vurdere disse kritisk
  • kan beskrive og analysere praktiske HRM-problemstillinger og utfordringer på en faglig måte, dvs. i lys av begreper, rammeverk og teorier i faglitteraturen
  • kan drøfte dualiteter og motsetningsforhold innen HRM
  • kan presentere og diskutere faglige problemstillinger skriftlig og muntlig 
  • kan kritisk vurdere styrker og svakheter ved egne teorivalg og løsningsforslag
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og drøfte strategiske sammenhenger mellom HRM og andre områder i organisasjonen
  • har oversikt over aktuelle problemstillinger både innen praksisområdet, samt nasjonal og internasjonal forskning innen HRM
  • har ideer til forskbare og relevante problemstillinger som kan danne grunnlag for skriving av den avsluttende masteroppgaven 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil foregå i form av tradisjonelle forelesninger hvor fagstoff presenteres. Forelesninger er i stor grad dialoger med studentene, der deres erfaringer og deltakelse trekkes aktivt inn for å belyse teorien. Det er derfor viktig at studentene møter opp for å dele erfaringer. Det legges opp til at en stor grad av læringen skal skje gjennom studentdrevne aktiviteter slik som gruppearbeid, individuelt arbeid, presentasjoner av papers og artikler fra pensum, samt oppgaveløsing både gruppevis og individuelt. Det vil også bli lagt opp til at studentene skal fungere som opponent på andre studenters arbeider (se punktet om arbeidskrav nedenfor). 

Obligatoriske aktiviteter
  • Studenten skal i løpet av emnet skrive to til tre notater eller artikler (papers).  Innholdet i ett av disse skal legges fram for resten av klassen med muligheter for studentopponenter. Det skriftlige arbeidet/paperet vil bli bedømt av faglærer. Godkjent og bestått arbeidskrav er en forutsetning for at studenten kan gå opp til eksamen i emnet.  Hvis ikke annet er avtalt med faglærer skal arbeidskravet gjennomføres parvis. 
  • Obligatorisk fremmøte på minst 67 % av underviste timer i emnet.
Eksamen

6 timers skriftlig, individuell eksamen. Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring