MPAL4006 Internasjonal sommerskole

    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer, Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Programmet for International Summer School kan variere, men temaer som kan inngå er:

  • Teorier om ulike velferdsmodeller
  • Velferdsstats-modeller og politikk i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og USA
  • EUs kompetanse og påvirkning på nasjonal velferdspolitikk, med fokus på Norge
  • Forholdet mellom økonomisk globalisering, finanskrise og nasjonal autonomi
  • Forholdet mellom internasjonale og grenseoverskridende kriser og norsk forvaltning og beredskap og krisehåndtering
  • Forholdet mellom ulike politiske systemer og krisehåndtering

Læringsutbytte

Ved bestått internasjonal sommerskole har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Sommerskolen er i forankret i statsvitenskap. Etter sommerskolen skal kandidaten forstå ulike velferdsmodeller og hvordan disse reflekterer ulike tradisjoner og historiske prosesser. Kandidaten skal kunne sammenlikne ulike velferdsmodeller både teoretisk og empirisk og ha kjennskap til hvordan de nasjonale velferdsstatene påvirkes av internasjonale kriser, økonomisk globalisering og europeisk integrasjon. Studentene skal også ha kjennskap til hvordan nasjonal beredskap påvirkes av en kompleks internasjonal og europeisk kontekst.

Ved bestått internasjonal sommerskole skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om internasjonale rammebetingelser for nasjonal politikk, økonomi og forvaltning og hvordan disse påvirker handlingsrommet for offentlig ledelse og beslutningstaking.

  • har inngående komparativ empirisk og teoretisk kunnskap om ulike lands velferdsorganisering.

  • har inngående kunnskap om betydningen av europeiske og internasjonale kriser for norske beslutningstakeres mulighetsrom, og samspillet mellom ulike nivåers (internasjonalt, europeisk og nasjonalt) i håndtering av slike kriser

  • har inngående kunnskap om hvordan EU overordnet påvirker norsk politikkutforming, økonomi, forvaltning og beredskapsevne.

  • har inngående kunnskap om EUs kompetanse innen velferdspolitikk og hva dette innebærer for Norge

     

     

     

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og utrede systematisk og kritisk hvordan det internasjonale samfunn og internasjonale institusjoner utgjør en viktig rammebetingelse for norsk forvaltning, beredskap og krisehåndtering

  • kan reflektere over ulike lands styringssystemer, velferdsorganisering eller reformstrategier

  • kan sammenlikne ulike velferdsmodeller

  • kan reflektere rundt utfordringene som land med ulike velferdsregimer konfronteres med
  • kan benytte sin kunnskap om ulike velferdsregimer, europeisk integrasjon på feltet og globale økonomiske forhold i faglig og administrativt arbeid og beslutningstaking.
  • kan diskutere faglige problemstillinger på engelsk både muntlig og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer

International Summer School er av fem dagers varighet, og det tilbys ulike alternativer for gjennomføring, både utenlands- og på studiested ila. studieløpet. Sommerskolen foregår delvis på engelsk og er lagt opp med vekselsvise forelesninger og gruppearbeid igjennom uken. Ansvarlig for sommerskolen deler studentene inn i grupper som skal samarbeide under sommerskolen. Sommerskolerapporten leveres av samme gruppering. Kostnader knyttet til samtlige alternativer er reise til/fra samt kost/losji og øvrige oppholdsutgifter. Undervisningsaktivitetene er kostnadsfrie.

Det tilbys flere varianter av International Summer School. For de som ikke ønsker å reise utenlands tilbys det annethvert år et alternativ på ett av våre studiesteder på lik linje med øvrige undervisningssamlinger (jmf. Forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskoler).

Arbeidskrav

Obligatorisk fremmøte på 100 % av valgte sommerskoleprogram.

Vurdering

Skriftlig grupperapport om selvvalgt tema relatert til sommerskolens program. Rapporten skrives på norsk.

Rapporten vurderes til Bestått/Ikke bestått. Alle deltakere i gruppa er ansvarlige for innholdet i rapporten.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Gruppe
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring