MPAL4005 Metode og vitenskapsteori 2

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav. Det tilbys et forkurs (en samling) med tabellanalyse og forskningsdesign. Studenter som ikke har tilsvarende forkunnskaper anbefales å følge dette.

Emnets innhold
  • Vitenskapelige forklaringstyper: kausale, formålsrasjonelle og funksjonelle forklaringer
  • Paradigmer i vitenskapen, metodologisk individualisme og metodologisk kollektivisme
  • Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning (forskningsdesign, designkriterier, problemformulering og analysekategorier)
  • Case-studier og komparativ forskning
  • Vitenskapelig status for kvantitativ og kvalitativ metode
  • Kvalitative og kvantitative metoder: Kunnskapsinnhenting, datainnsamling, bearbeiding, analyse og tolkning av data
  • Blandede forskningsmetoder (mixed methods)
  • Generalisering av kvalitativ forskning og prosess-sporing
  • Forskningsetikk
  • Dataprogram for spørreundersøkelser og statistisk analyse
  • Dataprogram for kvalitativ analyse
  • Forskernes ansvar i forhold til samfunn og vitenskapens rolle i samfunnet generelt 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnspørsmål og ulike vitenskapelige tradisjoner og modeller innenfor samfunnsvitenskapen
  • har inngående kunnskap om grunnprinsippene i samfunnsvitenskapelig forskning
  • har inngående kunnskap om hvordan forskningsprosesser bygges opp og hvordan metodiske problem håndteres
  • har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign og hvordan de kan kombineres
  • har avansert kunnskap om kvalitative datainnsamlingsmetoder, utvalg, bearbeiding av kvalitative data og kvalitative analysemetoder
  • har avansert kunnskap om kvantitative datainnsamlingsmetoder og bearbeiding av data, samt inngående kunnskap om regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelige metoder innenfor samfunnsvitenskapen
  • kan formulere og utvikle vitenskapelige problemstillinger, samt utforme både kvalitative og kvantitative forskningsdesign, samt design for kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder
  • kan drøfte og begrunne valg av forskningsdesign og metodevalg
  • kan gjennomføre datainnsamling, bearbeide og analysere data, samt tolke resultater på det nivå som kreves for å kunne gjennomføre en masteroppgave i en dybdemaster med henholdsvis kvalitativ og/eller kvantitativ tilnærming
  • kan anvende et dataprogram for statistisk analyse samt dataprogram for kvalitativ analyse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig kunnskap, forskningsresultater og vitenskapelige tekster 
Generell kompetanse

Studenten

  • er kjent med etablerte forskningsetiske retningslinjer og kan analysere og håndtere forskningsetiske problemer i forbindelse med konkrete forskningsprosjekter
  • kan anvende vitenskapelig kunnskap i praktisk problemløsing
  • har tilegnet seg kildekompetanse og referanseteknikk
  • kan kommunisere med forskere og allmennhetene om forskningsmetoder og forskningsresultater innenfor samfunnsvitenskap 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer og gruppearbeid på samlingene, samt opplæring og øvelse i bruk av programvare. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver mellom samlingene.

Studenter som ikke har forkunnskaper i både kvalitative og kvantitative metoder fra bachelornivå må regne med å legge ekstra arbeidsinnsats i emnet.

Arbeidskrav

To skriftlige innleveringsoppgaver i gruppe på inntil 4 personer. Dette opplyses nærmere ved emnets oppstart.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen med teori og analyse over 7 virkedager. Både kvantitativ og kvalitativ del må ha ståkarakter for at hele eksamen skal være bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
7 Dag(er)
  • Alle
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
MPAR4005 Metode og vitenskapsteori 2
15
MPABL4004 Metode og vitenskapsteori 1
10
MPABR4004 Metode og vitenskapsteori 1
10
INN3001 Vitenskapsteori og metode
10
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag