Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MPABR4004 Metode og vitenskapsteori 1

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav. Det tilbys et forkurs (en samling) med tabellanalyse og forskningsdesign. Studenter som ikke har tilsvarende forkunnskaper anbefales å følge dette.

Emnets innhold
  • Vitenskapelige forklaringstyper: kausale, formålsrasjonelle og funksjonelle forklaringer
  • Paradigmer i vitenskapene, metodologisk individualisme og metodologisk kollektivisme
  • Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning (forskningsdesign, designkriterier, problemformulering og analysekategorier)
  • Case-studier og komparativ forskning
  • Vitenskapelig status for kvantitativ og kvalitativ metode
  • Kvalitative og kvantitative metoder: Kunnskapsinnhenting, datainnsamling, bearbeiding, analyse og tolkning av data
  • Forskningsetikk
  • Dataprogram for spørreundersøkelser og statistisk analyse
  • Dataprogram for kvalitativ analyse
  • Forskernes ansvar i forhold til samfunn og vitenskapens rolle i samfunnet generelt 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnspørsmål og ulike vitenskapelige tradisjoner og modeller innenfor samfunnsvitenskapen
  • har inngående kunnskap om grunnprinsippene i samfunnsvitenskapelig forskning
  • har inngående kunnskap om hvordan forskningsprosesser bygges opp og hvordan metodiske problem håndteres
  • har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • har avansert kunnskap om kvalitative datainnsamlingsmetoder, utvalg, bearbeiding av kvalitative data og kvalitative analysemetoder
  • har avansert kunnskap om kvantitative datainnsamlingsmetoder og bearbeiding av data, samt inngående kunnskap om regresjonsanalyse og logistisk regresjonsanalyse
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelige metoder innenfor samfunnsvitenskapen
  • kan formulere og utvikle vitenskapelige problemstillinger, samt utforme både kvalitative og kvantitative forskningsdesign, samt design for kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder
  • kan drøfte og begrunne valg av forskningsdesign og metodevalg
  • kan gjennomføre datainnsamling, bearbeide og analysere data, samt tolke resultater på det nivå som kreves for å kunne gjennomføre en masteroppgave i en erfaringsbasert master med henholdsvis kvalitativ og/eller kvantitativ tilnærming
  • kan anvende et dataprogram for statistisk analyse samt dataprogram for kvalitativ analyse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig kunnskap, forskningsresultater og vitenskapelige tekster 
Generell kompetanse

Studenten 

  • er kjent med etablerte forskningsetiske retningslinjer og kan analysere og håndtere forskningsetiske problemer i forbindelse med konkrete forskningsprosjekter
  • kan anvende vitenskapelig kunnskap i praktisk problemløsing
  • har tilegnet seg kildekompetanse og referanseteknikk
  • kan kommunisere med forskere og allmennhetene om forskningsmetoder og forskningsresultater innenfor samfunnsvitenskap 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer og gruppearbeid på samlingene, samt opplæring og øvelse i bruk av programvare. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver mellom samlingene.

Studenter som ikke har forkunnskaper i både kvalitative og kvantitative metoder fra bachelornivå må regne med å legge ekstra arbeidsinnsats i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

To skriftlige innleveringsoppgaver i gruppe på inntil 4 personer. Dette opplyses nærmere ved emnets oppstart.

Eksamen

To skoleeksamener, hvorav den ene som hovedregel vil være konsentrert om kvalitativ metode og vitenskapsteori, og andre kvantitativ metode. Variasjoner til kunne forekomme.  Begge de to deleksamenene må være bestått for å oppnå en samlet sluttkarakter i emnet. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
50
Skoleeksamen uten Safe Exam Browser. Det vil si at man har tilgang til alle normale funksjoner på datamaskinen under eksamen, som f.eks. STATA. Det er ikke tillatt med andre fysiske hjelpemidler som pensumbøker og notater.
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
50
Skoleeksamen uten Safe Exam Browser. Det vil si at man har tilgang til alle normale funksjoner på datamaskinen under eksamen, som f.eks. STATA. Det er ikke tillatt med andre fysiske hjelpemidler som pensumbøker og notater.
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
MPABL4004 Metode og vitenskapsteori 1
10
MPAR4005 Metode og vitenskapsteori 2
10
MPAR4005 Metode og vitenskapsteori 2
10
3MSV32 Samfunnsvitenskapelige metoder med vitenskapsteori 1
10
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag