MLT2007 Arrangementsledelse og opplevelsesutvikling
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
RLT1002 Attraksjons- og opplevelsesutvikling eller tilsvarende. Anbefalte forkunnskaper: MLT1003/1 Regnskap og budsjettering og ØKA1013/1 Markedsføring eller tilsvarende.
- Arrangementersbetydning, både lokalt, regionalt og nasjonalt, med hovedvekt på reiseliv og turisme.
- Arrangementers rolle for å bygge kjennskap og omdømme til destinasjoner.
- Interessenter som bør tas hensyn til i planleggingen av et arrangement.
- Finansielle vurderinger og utarbeidelse av budsjett for arrangement, herunder også risikovurderinger.
- Utvikling av opplevelseselemeter for ulike typer av arrangement.
- Utvikle forretningsmodeller for arrangementer
- Målgruppeutvelgelse, profilering og “salg” av arrangementer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten:
- har kunnskap om hva som kjennetegner et arrangement
- har kunnskap om hvordan identifisere interessenter det er viktig å ta hensyn til i planleggingen og gjennomføringen av et arrangement
- har kunnskap om hvilke opplevelseselementer som kan benyttes for å lage arrangementer
- har kjennskap til til finansielle- og budsjettmessige forhold knyttet til arrangementer
- har kunnskap om hvordan rekruttere, motivere og lede frivillige
- har kunnskap om sentrale aspekter knyttet til evaluering og videreutvikling av arrangement
- har kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til bruken av frivillige i gjennomføring av arrangementer
- har kjennskap til viktigheten av å ha et bevisst forhold til risiko, både i planleggingen og gjennomføringen av et arrangement
Studenten:
- kan identifisere og utvikle en forretningsmodell for arrangementer
- har ferdigheter i konseptutvikling for et nytt arrangement
- kan sette opp et budsjett og identifisere mulige kilder til finansiering for et arrangement
- kan identifisere sentrale elementer som bør tas hensyn til i gjennomføringen av arrangementer
- kan analysere nivå av kvalitet på et arrangement samt kunne foreslå konkrete alternativer for forbedring av et arrangement
- kan anvende sentrale begreper, teorier og modeller knyttet til utvikling og ledelse av opplevelsesbedrifter og attraksjoner for å tilrettelegge, planlegge og gjennomføre arrangementer
Studenten:
- kan diskutere problemer og løsninger innen arrangementsledelse og opplevelsesutvikling med prosjektets interessenter
- kan samarbeide med andre om utvikling og gjennomføring av arrangementer i en prosjektorganisering
- viser en bevisst holdning til bærekraftsperspektiver i arrangementer
- kan reflektere over etiske dilemmaer i forbindelse med arrangementer og opplevelsesprodukter
- kan framstille fagstoff innen arrangementsledelse og opplevelsesutvikling både skriftlig og muntlig
Teoretiske emner vil bli introdusert gjennom tradisjonelle forelesninger og/eller seminarer. Det tilstrebes en praktisk tilnærming og anvendelse av teori gjennom ekskursjon og/eller gjesteforelesere og workshops hvor man blant annet jobber med case. Gruppen er læringsarena hvor produkter og kunnskap samskapes, ferdigheter oppøves og generell kompetanse opparbeides gjennom felles refleksjon.
- 75 % tilstedeværelse i emnets underviste timer (forelesninger, seminarer og workshops).
- Deltakelse på ekskursjoner.
- En skriftlig individuell innlevering, samt muntlig presentasjon basert på denne.
- En skriftlig gruppeinnlevering, samt muntlig presentasjon basert på denne.
- Hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter.
- Justerende muntlig eksamen i gruppe, hvor karakteren kan justeres én karakter opp eller ned individuelt.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) |
| |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet