MHC4900 Masteroppgave i psykisk helse i et livsløpsperspektiv

    • Studiepoeng
      35
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår, 2027 Høst, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Overordnede perspektiver i psykisk helse, et av tre valgemner og vitenskapsteori og metode emnet må være bestått

Emnets innhold

Mastergradsoppgaven relateres til sentrale problemstillinger innen fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv generelt, eller til de valgfrie fordypningsemnene. Mastergradsoppgaven kan enten være en monografi eller bestå av en artikkel med rammeberetning. Begge former skal oppfylle vanlige krav til vitenskapelig arbeid. Oppgaven skal bygge på en presis problemstilling, og studenten skal gjøre begrunnede og selvstendige metodevalg og identifisere egnet teori. Det er utarbeidet retningslinjer for mastergradsoppgaven som skal følges ved gjennomføringen av oppgaven.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap om vitenskapsteori, metodologiske retninger, forskningsdesign, datainnsamlingsmetoder og analysemetoder som er relevant for fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har spesialisert kunnskap om vitenskapelig publisering
  • har spesialisert kunnskap innen et selvvalgt område
  • har spesialisert kunnskap om relevant forskningsstatus i fagfeltet
  • har spesialisert kunnskap om forskningsetiske prinsipper, retningslinjer og lover i et forskningsprosjekt
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig forsknings- og fagutviklingsprosjekt knyttet til et tema innen fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv, og formidle resultatet skriftlig og muntlig
  • kan systematisk og kritisk analysere gjennomføringen av eget prosjekt og formidle og drøfte dette skriftlig
  • kan vurdere andres fag- og forskningsprosjekt innen fagfeltet
  • kan kritisk vurdere forskningslitteratur
  • kan anvende forskningsetiske prinsipper, retningslinjer og lover i et forskningsprosjekt
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i fag- og forskningsutvikling for å bidra til innovasjon og fagutvikling innen fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • kan formidle egen og andres fag- og forskning i aktuelle fora
  • kan forstå og kritisk vurdere eget og andre fag- og forskningsarbeid i lys av forskningsetiske prinsipper, retningslinjer og lover
Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal under veiledning skrive en mastergradsoppgave individuelt eller gruppe. Rammen for direkte veiledning er 15 timer per student/gruppe. Det utarbeides en veiledningskontrakt mellom veileder og student. Underveis i skriveperioden arrangeres det obligatoriske oppgaveseminarer. Her skal studentene legge frem sine prosjekter til kritisk drøfting med lærere og medstudenter. Under oppgaveseminarene vil både teoretiske og metodiske spørsmål bli behandlet og relatert til psykisk helse i et livsløpsperspektiv.

Arbeidskrav
  • Prosjektbeskrivelse, må være godkjent før studenten får starte på masteroppgaven
  • Deltagelse på 80% av oppgaveseminarene med muntlig fremlegg samt respons på medstudenters fremlegg
  • 4 timers individuell veiledning (eventuelt i gruppe), 2 i starten av skriveperioden og 2 i slutten
Vurdering
  • Masteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på 2.
  • Muntlig forsvar av oppgaven. Karakteren kan justeres en bokstav opp eller ned.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap