MHC4011 Eksistensielle og kulturelle perspektiver

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav
      • Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet 
      • Etikk, lovverk og organisering 
      • Relasjon, kommunikasjon og samhandling 
      • Arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer

       

      Anbefalt beståtte emner

      Forskning- formidling og fagutvikling – master 

      Overordnede perspektiver i psykisk helse 

       

      Det er en forutsetning at minimum 12 studenter velger emnet for at det skal kunne gjennomføres.  

Emnets innhold
  • Å gå inn i krevende eksistensielle samtaler
  • Selvrefleksjon om eksistensielle temaer
  • Om å være i det krevende rommet, Narrativ psykologi v/Arthur Frank (Wounded storyteller)
  • Sårbarhet
  • Mening i livet, meningskrise og meningsløshet
  • Kulturelle perspektiver, kulturell kompetanse
  • Kulturformuleringsintervjuet fra DSM-5

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap om betydningen av eksistensiell helse og funksjonell meningsdannelse i psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har spesialisert kunnskap om betydningen av eksistensielle samtaler
  • har spesialisert kunnskap om kulturelle grunnsyn på helse og sykdom
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om eksistensiell helse og meningsdannelse i ulike praksisnære sammenhenger
  • kan anvende kunnskap om eksistensielle samtaler i ulike praksisnære sammenhenger
  • kan analysere sitt eget forhold til eksistensielle temaer
  • kan anvende kunnskap om kulturelle perspektiver i ulike praksisnære sammenhenger
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å fremme eksistensiell helse og funksjonell meningsdannelse i ulike praksisnære sammenhenger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å identifisere kulturelle faktorer som fremmer eller hemmer eksistensiell helse og funksjonell meningsdannelse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale læringsressurser
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Case refleksjoner
  • Selvstudium
  • Oppgaveskriving
  • Reflekterende team
Arbeidskrav

Deltagelse i reflekterende team.

Vurdering

Hjemmeeksamen individuelt eller gruppe på inntil 3 studenter over 5 virkedager.

Ved gruppeeksamen står alle deltakerne ansvarlig for alt innhold i oppgaven.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell (1 - 3)
5 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap