MHC4010 Medborgerskap og sosial inklusjon i samfunnet

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav
      • Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet 
      • Etikk, lovverk og organisering 
      • Relasjon, kommunikasjon og samhandling
      • Arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer 

       

      Det er en forutsetning at minimum 12 studenter velger emnet for at det skal kunne gjennomføres.  

Emnets innhold
  • Utfordringsbildet: marginalisering, utenforskap og stigma
  • Medborgerskap og sosial deltakelse i lokal- og storsamfunn
  • Menneskerettigheter
  • Samfunnsbetingelser og relasjonell velferd
  • Tjenester som fremmer medborgerskap

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap om utfordringsbildet for personer med psykiske helseproblemer, ofte rusproblematikk og/eller med store og sammensatte problemer og som er marginaliserte når det gjelder medborgerskap
  • har spesialisert kunnskap om medborgerskap som begrep og fenomen
  • har spesialisert kunnskap om sosial- og personlig recovery og viktige faktorer som hemmer og fremmer recovery
  • har spesialisert kunnskap om sammenhengen mellom samfunnsmessige betingelser og medborgerskap
  • har spesialisert kunnskap om hvordan en kan fremme medborgerskap med fokus på hvordan tjenestene kan tilrettelegge for medborgerskap og andre relevante tiltak

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger om medborgerskap, og kunne arbeide selvstendig med praktiske problemløsning i lys av slik teori og modeller
  • bruke teorier og modeller om medborgerskap på praktiske problemstillinger
  • analysere og reflektere kritisk over hjelpeapparatets rolle i arbeidet med fremme å medborgerskap
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper om hva som fremmer medborgerskap 
  • kan anvende sine kunnskaper om marginalisering og utestengelse
  • kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde med fokus på en helhetlig tilnærming

 

Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Case refleksjoner
  • Selvstudium
  • Oppgaveskriving
Arbeidskrav

Deltakelse i reflekterende team.

Vurdering

Hjemmeeksamen individuelt eller gruppe på inntil 3 studenter over 5 virkedager

 Ved gruppeeksamen står alle deltakerne ansvarlig for alt innhold i oppgaven.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell (1 - 3)
5 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap