MHC4009 Psykisk helsearbeid i ulike kontekster
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
4PM61 Vitenskapsteori må være fullført og bestått.
- Organisering av psykisk helsearbeid, oppgaver og funksjoner
- Den bio-psyko-sosiale modellen
- Kulturelle og eksistensielle perspektiver sykdom og helse
- Betydningen av hverdagsliv og helsefremmende tiltak
- Psykisk helsearbeid relatert til menneskerettigheter og bruk av tvang
- Diagnoser og diagnostisering
- Å møte ulike lidelsesuttrykk: traumer, depresjon, psykoselidelser og demens
- Organisering og recovery relatert til ROP-lidelser
Læringsutbytte
Gir studenten spesialisert kunnskap og fordypet innsikt i psykisk helsearbeid i ulike kontekster:
- Har spesialisert kunnskap om de ulike tjenestenivåene innen psykisk helsearbeid i et helhetlig perspektiv
- Har spesialisert kunnskap om lovverk, organisering og arbeidsformer
- Kan analysere faglige problemstillinger innen psykisk helsearbeid i lys av kunnskapsbasert praksis
- Har etisk bevissthet og kan identifisere etiske dilemmaer i forhold til pasient/bruker/pårørende rolle
- Kan analysere faglige problemstillinger
- Kan gjøre kritisk vurdering av og oppsummeringer forskningslitteratur
- Kan kritisk vurdere klinisk psykisk helsearbeid i lys av kunnskapsbasert praksis
- Kan bidra til kunnskapsutvikling og praksisfornyelse innen psykisk helsearbeid
I emnet vil den enkeltes kunnskaper og erfaringer løftes frem for å bygge opp om læringsprosessen gjennom gruppearbeid, presentasjoner og refleksjoner i plenum. Læringsmodellen er interaktiv – med en rimelig balanse mellom dialog, forelesninger og gruppearbeid, og bygger på aktiv deltagelse fra deltagerne med en problembasert tilnærming.
- Dialog
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Studentfremlegg
Studentene arbeider i gruppe på 2-4 personer med utarbeidelse av en oppgave relatert til en aktuell problemstilling for psykisk helsearbeid i spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Muntlig presentasjon av gruppeoppgave. Vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at eksamen skal kunne vurderes til bestått må alle gruppemedlemmene delta aktivt ved den muntlige presentasjonen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe (2 - 4) | Alle trykte og skrevene ressurser. |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
Emnet er felles og erstatter 4PM783 (eldre)4PM782 (spesialist) 4PM781 (lokalsamfunnet). |