MHC4008 Vitenskapsteori og metode

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Bestått emnet:

      Forskning, formidling og fagutvikling masterversjon –

       

      Anbefalt beståtte emner:

      Overordnede perspektiver i psykisk helse

      Et av tre valgemner

Emnets innhold

Emne skal gi studenten innsikt i vitenskapens filosofiske basis og metoder som er nødvendige for et masterstudium. Kandidaten skal bevisstgjøres om muligheter for kunnskapsdannelse i praksis. Videre skal emnet gi studenten innsikt i kvalitativ og kvantitativ metode, samt litteraturstudie som metode. Kandidaten oppøver innsikt i forskningsetiske prinsipper relatert til forskningsprosessen.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ontologi, epistemologi og paradigmebegrepet med relevans for fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har inngående kunnskap om tradisjonelle og nyere vitenskapelige retninger
  • kan vurdere kvaliteten av kunnskapsdannelsen, dens rekkevidde og begrensninger, og hvordan den kan anvendes i praksis
  • har inngående kunnskap om sammenheng mellom vitenskapsteoretiske retninger og metodologiske tilnærminger innen fagfeltet
  • har inngående kunnskap om ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign og ved litteraturstudie
  • har inngående kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder samt litteraturstudie for innsamling av data
  • har inngående kunnskap om dataanalyse ved kvalitative og kvantitative metoder og litteraturstudie
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere ulike vitenskapsteoretiske retninger og deres kunnskapsteoretiske grunnlag
  • kan relatere ulike vitenskapelige retninger til sentrale problemstillinger innen fagfeltet
  • kan tolke, drøfte og formidle kvantitative og kvalitative funn og funn fra litteraturstudie innen fagfeltet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på en kritisk måte vurdere og bruke vitenskapsteoretiske begreper og perspektiver i utvikling av fag - og forskningsprosjekter innen fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
  • har innsikt i kvantitative og kvalitative metoder samt litteraturstudier med relevans for fagfeltet
  • kan planlegge gjennomføring av et forskningsarbeid med kvantitativ og kvalitativ metode og litteraturstudie
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger

Gruppearbeid

Øvelser

Skriftlige oppgaver

Arbeidskrav

Ingen

Vurdering

Individuell skriftlig skoleeksamen over 5 timer.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap