MHC4008 Vitenskapsteori og metode
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Bestått emnet:
Forskning, formidling og fagutvikling masterversjon –
Anbefalt beståtte emner:
Overordnede perspektiver i psykisk helse
Et av tre valgemner
Emne skal gi studenten innsikt i vitenskapens filosofiske basis og metoder som er nødvendige for et masterstudium. Kandidaten skal bevisstgjøres om muligheter for kunnskapsdannelse i praksis. Videre skal emnet gi studenten innsikt i kvalitativ og kvantitativ metode, samt litteraturstudie som metode. Kandidaten oppøver innsikt i forskningsetiske prinsipper relatert til forskningsprosessen.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte
Studenten
- har inngående kunnskap om ontologi, epistemologi og paradigmebegrepet med relevans for fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
- har inngående kunnskap om tradisjonelle og nyere vitenskapelige retninger
- kan vurdere kvaliteten av kunnskapsdannelsen, dens rekkevidde og begrensninger, og hvordan den kan anvendes i praksis
- har inngående kunnskap om sammenheng mellom vitenskapsteoretiske retninger og metodologiske tilnærminger innen fagfeltet
- har inngående kunnskap om ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign og ved litteraturstudie
- har inngående kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder samt litteraturstudie for innsamling av data
- har inngående kunnskap om dataanalyse ved kvalitative og kvantitative metoder og litteraturstudie
Studenten
- kan analysere og vurdere ulike vitenskapsteoretiske retninger og deres kunnskapsteoretiske grunnlag
- kan relatere ulike vitenskapelige retninger til sentrale problemstillinger innen fagfeltet
- kan tolke, drøfte og formidle kvantitative og kvalitative funn og funn fra litteraturstudie innen fagfeltet
Studenten
- kan på en kritisk måte vurdere og bruke vitenskapsteoretiske begreper og perspektiver i utvikling av fag - og forskningsprosjekter innen fagfeltet psykisk helse i et livsløpsperspektiv
- har innsikt i kvantitative og kvalitative metoder samt litteraturstudier med relevans for fagfeltet
- kan planlegge gjennomføring av et forskningsarbeid med kvantitativ og kvalitativ metode og litteraturstudie
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet