MENTOR Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell sammenheng

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet er et supplement til bachelorgraden i barnevern, bachelorgraden i sosialt arbeid og bachelorgraden i vernepleie.

Emnet tar utgangspunkt i mentorordningen Nattergalen som administreres av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Målsettingen med ordningen er å øke den flerkulturelle kompetansen blant fremtidige sosialarbeidere, samt å inspirere barn og unge med minoritetsbakgrunn til å ta høyere utdanning.

Gjennom et studieår er studenten mentor for et barn med minoritetsbakgrunn i alderen 8-12 år. Mentor skal i samarbeid med barnet og dets foresatte ta initiativ til ulike aktiviteter utenfor skoletiden. Studenten får opplæring, undervisning og veiledning underveis. Studenten må levere månedsrapporter som beskriver gjennomførte møter med mentorbarnet, samt egenrefleksjon. Det er utarbeidet mal for månedsrapportene.

Læringsutbytte

Gjennom møtene med barnet skal studentene tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Kunnskap - Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt
  • har kunnskap om oppvekstforhold/levekår i et flerkulturelt samfunn

har kunnskap om relasjonsbygging og kommunikasjon med barn og familier med minoritetsbakgrunn.

Ferdigheter

Ferdigheter - Studenten

  • har tilegnet seg økt bevissthet om egne verdier og holdninger
  • kan være en voksen rollemodell i møte med mentorbarnet
  • kan ivareta barnets rett til medvirkning
  • kan kommunisere og samarbeide med barnet og dets foresatte med respekt og forståelse
  • kan reflektere over sin egen rolle som mentor 
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring og mestring hos mentorbarnet.
Generell kompetanse

Generell kompetanse - Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre aktiviteter med utgangspunkt i barnets behov
  • kan rapportere og dokumentere kunnskap, skriftlig og muntlig
  • kan ta imot veiledning og veilede andre.
Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal være mentor for et barn gjennom et studieår, fra oktober til mai. Mentoren møter sitt mentorbarn 2-3 timer per uke. Mentoren skal ta initiativ til ulike aktiviteter, både alene med barnet og i fellesskap med andre mentorer/mentorbarn. Studenten deltar i opplæring og veiledning, individuelt og i gruppe.

Arbeidskrav

Deltakelse på mentoropplæring – veiledning individuelt og i gruppe etter nærmere fastsatte regler – skriftlig innlevering av månedsrapporter som godkjennes etter egne kriterier.

Det kreves 75% tilstedeværelse på mentorsamlinger.

Obligatoriske aktiviteter må være vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Karakter: Bestått/ikkje bestått

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning