MBP2004 Live music management

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Music Business 1 (MBP1000), Music Business 2 (MBP1002), Prosjektledelse (3LED320)

Emnets innhold

Emnet gir kunnskaper og ferdigheter innen ledelse, produksjon og konsumpsjon av livemusikk-eventer i form av musikkarrangementer, festivaler, konserter og liknende. Emnet skal utvikle kunnskap om kulturelle, økonomiske og samfunnsmessige forhold som påvirker musikkopplevelser. Emnet gir kunnskaper om livemusikkens aktører, organisasjoner, relasjoner, økonomi og arbeidsmåter innen musikkbransjen. Emnet skal ha overføringsverdi til utvikling av eventer innenfor andre områder som eksempelvis idrett og kultur generelt.

  • Den overordnede strukturen innenfor livesektoren i musikkbransjen
  • Festivaler, konserter og andre musikkeventer
  • Event management
  • Tour management
  • Prosjektledelse
  • Area management
  • Concert promotion
  • Markedsføring og promotion
  • Økonomi, revenues og budsjettering for livemusikk-eventer
  • Publikum og kundesegmentering
  • Artister, booking og kontrakter

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har en oversikt over ulike typer musikkeventer, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om ledelse, konseptutvikling, kvalitetssikring, styring og kommunikasjon innenfor livemusikk
  • har kunnskap om markedet for livemusikk og dets ulike aktørers, interessenters og organisasjoners roller og arbeidsmetoder
  • har kunnskap om hele prosessen fra idé til planlegging, design, markedsføring, gjennomføring, og evaluering av livemusikk
  • har kunnskap om publikums drivkrefter, interesser, og behov i relasjon til livemusikk og musikkeventer
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevant teori og modeller til å utarbeide en analyse av livemusikk
  • kan planlegge og utvikle livemusikk og musikkeventer fra idé og konsept til evaluering
  • kan lage en plan for gjennomføring av livemusikk og musikkeventer
  • kan bruke økonomiske modeller basert på event management
Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av livemusikksektorens struktur og funksjon
  • har basiskompetanse for å kunne utvikle, planlegge og gjennomføre livemusikk og musikkeventer i alle former
  • er bevisst på etiske vurderinger i forbindelse med arrangementsutvikling og arrangementsavvikling
  • behersker grunnleggende informasjonskompetanse og kan anvende kilder i utarbeidelse av skriftlige vitenskapelige arbeider
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer og oppgaveløsing. Enkelte momenter krever obligatorisk deltakelse. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.

Arbeidskrav

Ingen

Vurdering

Semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer, med skriftlig og muntlig eksamen med presentasjon av oppgaven. Den muntlige eksamen kan justere karakteren opp eller ned en karakter.

Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i den skriftlige oppgaven.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
  • Alle
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring