MBP2003 Artist- og musikkutvikling

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Music Business 2 og Music Production 2

Emnets innhold

Emnet skal gi kunnskaper i artist- og repertoarutvikling (A&R). Studenten vil få praktiske og analytiske ferdigheter i å arbeide, selvstendig og i grupper, med ulike oppgaver knyttet til artist- og repertoarutvikling. Emnet skal også gi kunnskaper i kulturanalytiske teorier og metoder.

  • Artist og repertoar (A&R)
  • Music management
  • Marketing
  • Markedstilpasset musikkproduksjon
  • Utvikling av artist som merkevare
  • Musikkmarkedet: Risiko, inntektsfordeling og avansert segmenteringsverktøy for merkevarebygging, som for eksempel archetyping, storytelling og authenticity
  • Kulturanalyse og kulturanalytisk metode

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om merkevare, kommunikasjon og markedsføring med vekt på aspekter som har spesiell relevans for populærkulturelle fenomener og musikkprodukter
  • har kunnskap om kulturanalytiske teorier og metoder som er relevante for å analysere og forstå artist- og repertoarutvikling
  • har kunnskap om hvordan artister kan betraktes som merkevareprodukter og hvordan dette har betydning for de forskjellige komponentene som utgjør det totale musikkproduktet
  • har kunnskap om musikkmarkeder og hvordan disse kan segmenteres ut fra ulike faktorer
  • har kunnskap om utfordringer med å omsette abstrakte begreper og beskrivelser til konkrete artistiske og musikalske uttrykk og kan reflektere over dette med utgangspunkt i et A&R-prosjekt
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og drøfte praktiske og teoretiske problemer knyttet til A&R-ledelse, samt foreslå begrunnede løsninger
  • kan innhente relevant informasjon og framstille dette for å belyse problemstillinger innenfor A&R-ledelse
  • kan identifisere og utvikle konsistente og koherente musikkprodukter for et valgfritt prosjekt, med spesielt henblikk på markedskunnskap og markedstilpasning
  • kan anvende teori i praktisk artist- og repertoarutvikling
  • kan bruke kunnskap om marked, målgruppe og segmentering av markeder i utvikling av prosjekter
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende teori i praktisk artist- og repertoarutvikling
  • har en selvstendig og reflekterende holdning til hvordan kommersielt vellykket artist- og repertoarutvikling fungerer
  • kan formidle teori, problemstillinger og løsninger ved hjelp av en kombinasjon av grafiske modeller og skriftlig framstilling
  • kan utveksle faglige synspunkter med andre studenter og samarbeide med andre om å løse praktiske og teoretiske problemer innenfor emneområdet
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer og studentpresentasjoner. Emnet baserer seg i stor grad på praktisk arbeid og veiledning basert på studentenes erfaringer med egne utfordringer i hjemmeoppgavene.

Arbeidskrav

Enkelte deler av undervisningen i emnet er obligatorisk. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.

Vurdering

Individuell 48-timers hjemmeeksamen og mappeinnlevering i grupper som vekter 50/50 hver. Alle hjelpemidler tillatt. Alle elementene i gruppearbeidet vurderes samlet. Gruppestørrelse kan variere med prosjektet og avtales med emneansvarlig.

 

Emnet vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
50
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
50
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring