MBP2003 Artist- og musikkutvikling
- EmnekodeMBP2003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Music Business 2 og Music Production 2
Emnet skal gi kunnskaper i artist- og repertoarutvikling (A&R). Studenten vil få praktiske og analytiske ferdigheter i å arbeide, selvstendig og i grupper, med ulike oppgaver knyttet til artist- og repertoarutvikling. Emnet skal også gi kunnskaper i kulturanalytiske teorier og metoder.
- Artist og repertoar (A&R)
- Music management
- Marketing
- Markedstilpasset musikkproduksjon
- Utvikling av artist som merkevare
- Musikkmarkedet: Risiko, inntektsfordeling og avansert segmenteringsverktøy for merkevarebygging, som for eksempel archetyping, storytelling og authenticity
- Kulturanalyse og kulturanalytisk metode
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om merkevare, kommunikasjon og markedsføring med vekt på aspekter som har spesiell relevans for populærkulturelle fenomener og musikkprodukter
- har kunnskap om kulturanalytiske teorier og metoder som er relevante for å analysere og forstå artist- og repertoarutvikling
- har kunnskap om hvordan artister kan betraktes som merkevareprodukter og hvordan dette har betydning for de forskjellige komponentene som utgjør det totale musikkproduktet
- har kunnskap om musikkmarkeder og hvordan disse kan segmenteres ut fra ulike faktorer
- har kunnskap om utfordringer med å omsette abstrakte begreper og beskrivelser til konkrete artistiske og musikalske uttrykk og kan reflektere over dette med utgangspunkt i et A&R-prosjekt
Studenten
- kan analysere og drøfte praktiske og teoretiske problemer knyttet til A&R-ledelse, samt foreslå begrunnede løsninger
- kan innhente relevant informasjon og framstille dette for å belyse problemstillinger innenfor A&R-ledelse
- kan identifisere og utvikle konsistente og koherente musikkprodukter for et valgfritt prosjekt, med spesielt henblikk på markedskunnskap og markedstilpasning
- kan anvende teori i praktisk artist- og repertoarutvikling
- kan bruke kunnskap om marked, målgruppe og segmentering av markeder i utvikling av prosjekter
Studenten
- kan anvende teori i praktisk artist- og repertoarutvikling
- har en selvstendig og reflekterende holdning til hvordan kommersielt vellykket artist- og repertoarutvikling fungerer
- kan formidle teori, problemstillinger og løsninger ved hjelp av en kombinasjon av grafiske modeller og skriftlig framstilling
- kan utveksle faglige synspunkter med andre studenter og samarbeide med andre om å løse praktiske og teoretiske problemer innenfor emneområdet
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer og studentpresentasjoner. Emnet baserer seg i stor grad på praktisk arbeid og veiledning basert på studentenes erfaringer med egne utfordringer i hjemmeoppgavene.
Enkelte deler av undervisningen i emnet er obligatorisk. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 50 | |
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe |
| 50 |
Individuell 48-timers hjemmeeksamen og mappeinnlevering i grupper som vekter 50/50 hver. Alle hjelpemidler tillatt. Alle elementene i gruppearbeidet vurderes samlet. Gruppestørrelse kan variere med prosjektet og avtales med emneansvarlig.
Emnet vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.