MBP2002 Music Business 4 – data og analyse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Music Business 2 (MBP1002) og Music Production 2 (MBP1003)

Emnets innhold

Emnet skal gi en innføring i hvordan data, Business Analytics og Business Intelligence brukes i de ulike delene av musikkbransjen. Emnet gir en dypere forståelse av hvordan musikkøkonomien fungerer, hvilke analyseverktøy som brukes profesjonelt i bransjen, hvordan statistisk analyse brukes innen streaming, markedsføring, livemusikk, rettighetsforvaltning og andre områder. Emnet innebærer høy anvendelsesgrad ved at studentene får mulighet til å jobbe praktisk med bransjens statistikkverktøy.

  • Analyseverktøy og plattformer i musikkbransjen
  • Databaser og statistisk metode og analyse
  • Statistisk analyse for plateselskaper
  • Statistisk analyse for musikkforlag
  • Statistisk analyse for rettighetsorganisasjoner
  • Statistisk analyse for live-sektoren
  • Statistisk analyse for artister og låtskrivere
  • Statistisk analyse for strømmeplattformer
  • Markedsundersøkelser og syndikert research
  • Makroanalyse av musikkindustriens økonomi

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvilke analyseplattformer og Business Intelligence-verktøy som brukes i bransjen
  • har bred forståelse for hvordan Business Analytics brukes gjennom hele musikkens verdikjede
  • har kunnskap om hvordan statistikk og data korrelerer med inntekter fra musikkprodukter og tjenester
  • har kunnskap om hvordan statistisk analyse brukes til beslutningstaking og utvikling av forretningsstrategier i musikkbransjen
  • har god forståelse for hvordan statistisk analyse brukes til evalueringer av kampanjer og utgivelser i musikkbransjen

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for og bruke musikkbransjens analyseverktøy og plattformer
  • kan reflektere over Business Analytics muligheter og betydning for musikkbransjen
  • kan gjennomføre inntektsanalyser basert på data og statistikk
  • kan analysere og evaluere beslutningstaking og utvikling av forretningsstrategier basert på formelle og uformelle data
  • kan evaluere kampanjer og utgivelser ved hjelp av statistisk analyse
Generell kompetanse

Studenten

  • har en dypere forståelse av hvordan statistisk analyse brukes i musikkbransjen og hvordan data brukes til å evaluere kampanjer, utgivelser og selskapets posisjon i markedet
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og oppgaveløsing. Enkelte momenter krever obligatorisk deltakelse.

Arbeidskrav

En skriftlig, individuell innleveringsoppgave. 80 % oppmøte på forelesninger kreves for å gå opp til eksamen.

Vurdering

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring