MBP2002 Music Business 4 – data og analyse
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Music Business 2 (MBP1002) og Music Production 2 (MBP1003)
Emnet skal gi en innføring i hvordan data, Business Analytics og Business Intelligence brukes i de ulike delene av musikkbransjen. Emnet gir en dypere forståelse av hvordan musikkøkonomien fungerer, hvilke analyseverktøy som brukes profesjonelt i bransjen, hvordan statistisk analyse brukes innen streaming, markedsføring, livemusikk, rettighetsforvaltning og andre områder. Emnet innebærer høy anvendelsesgrad ved at studentene får mulighet til å jobbe praktisk med bransjens statistikkverktøy.
- Analyseverktøy og plattformer i musikkbransjen
- Databaser og statistisk metode og analyse
- Statistisk analyse for plateselskaper
- Statistisk analyse for musikkforlag
- Statistisk analyse for rettighetsorganisasjoner
- Statistisk analyse for live-sektoren
- Statistisk analyse for artister og låtskrivere
- Statistisk analyse for strømmeplattformer
- Markedsundersøkelser og syndikert research
- Makroanalyse av musikkindustriens økonomi
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvilke analyseplattformer og Business Intelligence-verktøy som brukes i bransjen
- har bred forståelse for hvordan Business Analytics brukes gjennom hele musikkens verdikjede
- har kunnskap om hvordan statistikk og data korrelerer med inntekter fra musikkprodukter og tjenester
- har kunnskap om hvordan statistisk analyse brukes til beslutningstaking og utvikling av forretningsstrategier i musikkbransjen
- har god forståelse for hvordan statistisk analyse brukes til evalueringer av kampanjer og utgivelser i musikkbransjen
Studenten
- kan redegjøre for og bruke musikkbransjens analyseverktøy og plattformer
- kan reflektere over Business Analytics muligheter og betydning for musikkbransjen
- kan gjennomføre inntektsanalyser basert på data og statistikk
- kan analysere og evaluere beslutningstaking og utvikling av forretningsstrategier basert på formelle og uformelle data
- kan evaluere kampanjer og utgivelser ved hjelp av statistisk analyse
Studenten
- har en dypere forståelse av hvordan statistisk analyse brukes i musikkbransjen og hvordan data brukes til å evaluere kampanjer, utgivelser og selskapets posisjon i markedet
Forelesninger, seminarer og oppgaveløsing. Enkelte momenter krever obligatorisk deltakelse.
En skriftlig, individuell innleveringsoppgave. 80 % oppmøte på forelesninger kreves for å gå opp til eksamen.
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |