MBP2001 Music Production 3 – kommersialisering og performance

    • Emnekode
      MBP2001
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Music Production 1

Emnets innhold

Emnet skal gi en innføring i musikkens kommersielle potensial og hvordan scene og fremføring påvirker liveinntekter, som f.eks. betydningen av teknikk i forbindelse med livemusikk. Analyse av bransjestandard, populærkultur og kommersielt vellykkede verker som inspirasjon for produksjon og låtskriving inngår også. Emnet gir i tillegg en innføring i samarbeidsprosesser involvert i skapelsen av musikk og metoder for kompetanseheving innen låtskriving og musikkproduksjon.[AT1] [DJ2] 

  • Kritisk lytting
  • Analyse av musikkproduksjon og låtskriving
  • Komposisjon
  • Låtskriving
  • Miksing
  • Mastering
  • Praktisk arbeid i studio
  • Praktisk seminararbeid for komponering
  • Seminar/Masterclass
  • Synkronisering
  • Performance

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bransjestandard innen låtskriving og musikkproduksjon
  • har kunnskap om sceneteknikk og øvrig teknikk rundt live performance
  • har kunnskap om metoder for å skape musikk, både alene og sammen med andre
  • har kunnskap om avanserte teknikker for lyddesign og produksjon
  • har kunnskap om utgivelse av musikk og alle omkringliggende kreative prosesser
  • har kunnskap om hvordan man optimaliserer inntekter fra kreative ferdigheter innen låtskriving og musikkproduksjon
  • har kunnskap om komposisjon og bruk av musikk til synkronisering
  • har kunnskap om hvordan man kan profesjonalisere et kreativt virke
  • har kunnskap om fordypet kompetanseheving innen låtskriving og musikkproduksjon
Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive hva som kjennetegner kommersielt vellykkede verker
  • kan lage analyser av performance
  • kan anvende praktiske ferdigheter til å skape komposisjoner som kombinerer akustiske og elektroniske elementer
  • kan benytte populærkultur som inspirasjon i kreative prosesser
  • kan ferdigstille musikalske verk
  • kan analysere bransjestandard
Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å utforske avanserte teknikker innenfor skapende arbeid, og kan utforske og utvide etablerte begrensninger ved å bruke nye og innovative metoder i komposisjonsprosessen
  • har forståelse for hvordan tema, stil, narrativ struktur og kulturell kontekst former musikk og hvordan det administrative kan kombineres med det kreative i bransjen
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer og oppgaveløsing. Både faste og eksterne forelesere. Enkelte deler av undervisningen i emnet er obligatorisk. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.

Obligatoriske aktiviteter

To individuelle obligatoriske innleveringer  av musikkstykker med tilhørende skriftlig refleksjonsnotat. Emnet krever obligatorisk oppmøte og fravær kan ikke overstige 25 % av forelesningene. Nærmere informasjon oppgis ved emnets oppstart.

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
  • Alle
100
Eksamen

7 dagers  hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Bachelor i Music Business and Production
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)