MBP2000 Music Business 3 – markedsføring og kommunikasjon

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Markedsføring (3MAR100) og Music Business 1 (MBP1000)

Emnets innhold

Emnet skal utvikle kunnskap og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen etter musikkvirksomhetenes tilbud, og dermed virksomhetenes inntekter. Dette inkluderer målgruppeanalyse, markedssegmentering, markedsplan, og hvilke metoder som spesifikt brukes av musikkbransjen i forbindelse med markedsføring av musikkprodukter og tjenester. Emnet gir en god innføring i viktigheten av sosiale medier, strømmeplattformer og andre digitale eksponeringsområder.

  • Markedsføringens begreper og perspektiver
  • Målgruppeanalyse i musikkbransjen
  • Markedssegmentering, forbrukeratferd og posisjonering
  • Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
  • Markedsplanen for musikkprodukter og tjenester
  • Promotering og mediekommunikasjon i musikkbransjen
  • Markedsføring i sosiale medier og digitale kanaler
  • Gjennomføring av markedsføringskampanjer

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping for aktørene som er involvert i musikkbransjen
  • har kunnskap om hvordan markedsføring av musikkprodukter og tjenester skjer i praksis i musikkbransjen
  • har kunnskap om hvordan aktørene i musikkbransjen kommuniserer mot media
  • har kunnskap om hvordan virksomheten skal segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg når det gjelder markedsføring av musikkprodukter og tjenester
  • har kunnskap om målsetting, valg av strategi, ressursbruk og konkurranseverktøy, sett ut fra musikkbransjens spesielle behov
  • har kunnskap om hvordan en markedsplan er bygget opp og hvordan man kan bruke en slik plan for musikkprodukter og -tjenester
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og definere markedsmuligheter og utfordringer i musikkbransjen
  • kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg i forhold til markedet
  • kan utarbeide en analyse av bedriftens markedsmiljø i bransjen
  • kan utarbeide markedsplaner og strategier for markedsføring av musikkprodukter og tjenester
  • kan lage pressemeldinger og pressekit for å kommunisere musikk til media
  • kan gjennomføre de sentrale markedsaktivitetene i en markedsplan for musikkprodukter og tjenester
Generell kompetanse

Studenten

  • forstår hvordan de ulike virksomhetene i musikkbransjen markedsfører produkter og tjenester i ulike medier, og kan tilpasse markedsplaner basert på ulike målgrupper og markedssegmenter
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og oppgaveløsing. Enkelte momenter krever obligatorisk deltakelse.

Arbeidskrav

En skriftlig, individuell innleveringsoppgave. Enkelte deler av undervisningen i emnet er obligatorisk. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.

Vurdering

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring