MBP1002 Music Business 2 – produkter og tjenester

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Music Business 1 (MBP1000)

Emnets innhold

Emnet skal gi en innføring i musikkbransjens produkter og tjenester, deres struktur, funksjoner og samspill. Inntektsmodeller og pengestrømmer er en sentral del av emnet, for å vise hvordan man kan generere inntekter fra streaming, live musikk, radio, TV, fysiske formater, sosiale medier og andre plattformer. Emnet gir også en innføring i hvordan teknologier som kunstig intelligens påvirker produkter og tjenester.

  • Musikkprodukter og tjenester gjennom musikkbransjens historie
  • Inntektsmodeller og distribusjonsstrukturer
  • Økonomien ved strømming
  • Metadata og bransjeterminologi
  • Artisten som produkt
  • Synkronisering – bruk av musikk i film, reklame, spill, online etc.
  • Levende musikk som produkt
  • Beregning og rapportering av inntekter fra musikkprodukter og tjenester
  • Kunstig intelligens i musikkbransjen

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred oversikt over produktene og tjenestene i musikkbransjen, historisk og i nåtid
  • har kunnskap om inntektsmodeller og forstår sammenhengen mellom de ulike produktene og tjenestene
  • har god forståelse for musikkens metadata og dens betydning for det økonomiske systemet
  • har kunnskap om viktig bransjeterminologi
  • har kunnskap om synkronisering og rettigheter som produkt
  • har kunnskap om konserter, festivaler og andre livemusikkprodukter
  • har forståelse for hvordan kunstig intelligens, metaverse, blokkjeden og andre teknologier påvirker bransjens produkter og tjenester
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for musikkbransjens produkter og tjenester
  • kan beskrive og bruke økonomiske modeller knyttet til produkter og tjenester
  • kan gjøre rede for sentrale metadataformater
  • kan bruke bransjeterminologi og forklare ulike begreper og uttrykk
  • kan beregne hvordan inntektene fordeler seg mellom de ulike aktørene i bransjen
  • kan beskrive hvordan teknologier som kunstig intelligens påvirker musikkprodukter og tjenester
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for musikkbransjens produkter, tjenester, inntektsmodeller og pengestrømmer
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og oppgaveløsing. Enkelte momenter krever obligatorisk deltakelse. Nærmere informasjon oppgis ved emnets oppstart.

Obligatoriske aktiviteter

En skriftlig, individuell innleveringsoppgave. Enkelte deler av undervisningen i emnet er obligatorisk. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.

Eksamen

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
3MUS120 Musikkproduktet
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring