MBP1002 Music Business 2 – produkter og tjenester
- EmnekodeMBP1002
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Music Business 1 (MBP1000)
Emnet skal gi en innføring i musikkbransjens produkter og tjenester, deres struktur, funksjoner og samspill. Inntektsmodeller og pengestrømmer er en sentral del av emnet, for å vise hvordan man kan generere inntekter fra streaming, live musikk, radio, TV, fysiske formater, sosiale medier og andre plattformer. Emnet gir også en innføring i hvordan teknologier som kunstig intelligens påvirker produkter og tjenester.
- Musikkprodukter og tjenester gjennom musikkbransjens historie
- Inntektsmodeller og distribusjonsstrukturer
- Økonomien ved strømming
- Metadata og bransjeterminologi
- Artisten som produkt
- Synkronisering – bruk av musikk i film, reklame, spill, online etc.
- Levende musikk som produkt
- Beregning og rapportering av inntekter fra musikkprodukter og tjenester
- Kunstig intelligens i musikkbransjen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred oversikt over produktene og tjenestene i musikkbransjen, historisk og i nåtid
- har kunnskap om inntektsmodeller og forstår sammenhengen mellom de ulike produktene og tjenestene
- har god forståelse for musikkens metadata og dens betydning for det økonomiske systemet
- har kunnskap om viktig bransjeterminologi
- har kunnskap om synkronisering og rettigheter som produkt
- har kunnskap om konserter, festivaler og andre livemusikkprodukter
- har forståelse for hvordan kunstig intelligens, metaverse, blokkjeden og andre teknologier påvirker bransjens produkter og tjenester
Studenten
- kan gjøre rede for musikkbransjens produkter og tjenester
- kan beskrive og bruke økonomiske modeller knyttet til produkter og tjenester
- kan gjøre rede for sentrale metadataformater
- kan bruke bransjeterminologi og forklare ulike begreper og uttrykk
- kan beregne hvordan inntektene fordeler seg mellom de ulike aktørene i bransjen
- kan beskrive hvordan teknologier som kunstig intelligens påvirker musikkprodukter og tjenester
Studenten
- har forståelse for musikkbransjens produkter, tjenester, inntektsmodeller og pengestrømmer
Forelesninger, seminarer og oppgaveløsing. Enkelte momenter krever obligatorisk deltakelse. Nærmere informasjon oppgis ved emnets oppstart.
En skriftlig, individuell innleveringsoppgave. Enkelte deler av undervisningen i emnet er obligatorisk. Det som er obligatorisk meddeles ved emnestart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.